Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
115 publicaties gevonden
-
fundamentele motorische vaardigheden bij vier- tot zesjarige Vlaamse kleuters
Een bewegend kind is een gezond kind. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken gingen reeds de positieve effecten na van beweging op de motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling (Payne en Isaacs, 1995; Opper…
-
over vakkenintegratie
Kinderen leren tijdens lessen bewegingsonderwijs meer dan beter bewegen alleen; er wordt door kinderen gerekend, er wordt overlegd, er worden afstanden geschat, er wordt kennis opgedaan over hardheden van materiaal enzovoort. Een goede les bewegingsonderwijs…
-
Inaugurele rede uitgesproken voor het verkrijgen van het ambt van hoogleraar, met als thema cognitie. De theorie van belichaamde cognitie stelt dat perceptuele en motorische processen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en…
-
goed in sport, goed op school
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat kinderen die goed zijn in sportieve vaardigheden en goede sportprestaties leveren, ook goed zijn in vaardigheden als problemen oplossen, plannen, evalueren en…
-
Studies that examine the effects of exercise on children’s intelligence, cognition, or academic achievement were reviewed and results were discussed in light of (a) contemporary cognitive theory development directed toward…
-
de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind
In dit onderzoek is nagegaan of er een correlatie bestaat tussen de motoriek, cognitie en schoolprestaties van een kind. Daarnaast is er gekeken of er samenhang was tussen verschillende motoriektesten.…
-
Ruud Meulenbroek pleit in zijn intreerede als hoogleraar Motorische Controle, in het bijzonder van Doelgericht Handelen, voor multidisciplinair onderwijs en onderzoek op het gebied van de cognitieve neurowetenschap. Met geavanceerde…
-
Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de…
-
Als leraar moet je een goede niveau-indeling maken om te kunnen differentiëren. Er is vanuit de Calo een methode ontwikkeld om leerlingen te kunnen indelen op niveau. Hoe dit precies…
-
a randomized controlled trial
The study tested the effect of aerobic exercise training on executive function in overweight children. Ninety-four sedentary, overweight but otherwise healthy children (mean age = 9.2 years, body mass index…