Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
20 publicaties gevonden
-
Aantrekkelijke oefenvormen op de grens van sportvereniging en onderwijs voor kinderen van 12 en 13 jaar.
-
Aantrekkelijke oefenvormen op de grens van sportvereniging en onderwijs voor kinderen van 12 en 13 jaar.
-
didactisch onderzoek vanuit het lectoraat bewegen en gedragsbeïnvloeding
In het vorige artikel schreven we over de zogenaamde illusion of incompetence bij kinderen binnen het cognitieve domein. Dit zijn kinderen die een groter belang hechten aan hun eigen oordeel dan…
-
fundament voor het ontwerpen van leerrijke spelsituaties, 1
In dit eerste artikel in een reeks van vier wordt ingegaan op het theoretische kader van het Teaching Games for Understanding (TGfU)-model voor de Nederlandse situatie. In dit model wordt…
-
Kinderen in het basisonderwijs krijgen lessen bewegingsonderwijs. Het in 2011 volledig geactualiseerde ‘Basisdocument bewegingsonderwijs’ geeft (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs vele didactische handreikingen om betekenisvol invulling te geven aan lessen…
-
fundament voor het ontwerpen van leerrijke spelsituaties, 3
In het eerste artikel (Lichamelijke Opvoeding 1, 2013) hebben de auteurs een theoretische interpretatie van het oorspronkelijk Engelse Teaching Games for Understanding (TGfU) model beschreven. In het tweede deel werd…
-
praktijkgericht onderzoek naar de digitale gymles op hogeschool Windesheim
Hogeschool Windesheim doet onderzoek naar ‘de digitale gymles’. In een aantal deelprojecten wordt onderzocht wat de effecten zijn van het gebruik van digitale middelen (zoals de Ipad) en gaming op…
-
fundament voor het ontwerpen van leerrijke spelsituaties, 2
In dit tweede artikel in een reeks van vier wordt ingegaan op de toepasbaarheid van het Teaching Games for Understanding (TGfU)-model voor de Nederlandse situatie. Deze stap draagt bij aan…
-
fundament voor het ontwerpen van leerrijke spelsituaties, 4
In dit laatste artikel in een reeks van vier wordt ingegaan op het ontwerpen van en lesgeven in leerrijke sportspelen. Daarmee sluit het aan bij eerdere conclusies dat leren spelen…
-
Relatively little is known about the ways in which children understand and perceive how they learn tasks or skills in physical education classes. The purpose of this study was to…