Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
140 publicaties gevonden
-
bewegen samen regelen
Eindvakspelen zijn doelspelen waarbij de bal in een eindvak moet worden gebracht, overspelend (frisbee) of ook lopend (american football, rugby). Deze spelen zijn in allerlei combinaties te spelen. Het idee…
-
over wensen en grenzen in de praktijk
Beweegidentiteit ontwikkelen is in het bewegingsonderwijs een opdracht die nu volop in de belangstelling staat. In het ‘Basisdocument bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs’ (Brouwer et al., 2012)…
-
LO-docenten zijn opgeleid om leerlingen te begeleiden in beter leren bewegen vanuit een pedagogisch perspectief (Beroepsprofiel). Daarvoor is de docent vakinhoudelijk bekwaam, vakdidactisch bekwaam en pedagogisch bekwaam. Daarbij richt de…
-
Sinds 2 juni mogen we weer LO lessen gaan geven in het VO. Daarbij moeten we ons houden aan het VO-protocol. Daar staat in: ‘Bij LO zijn er geen vaste…
-
Trefbalspelen en jagerbalspelen zijn populair. Leerlingen zijn bekend met jagen en gejaagd worden in de computerspelletjes die ze spelen. Nu krijgen leerlingen de kans fysiek te spelen en te jagen…
-
het leren hanteren van groepsdynamica; een noodzakelijk kwaad of een bewuste daad?
In de lessen LO leren we leerlingen beter omgaan met elkaar, specifiek in bewegingssituaties. Daar zijn gedragsaspecten, fair play en veiligheid (fysiek en sociaal) direct merkbaar. Bij LO spelen groepsdynamische…
-
leerlijnen en deelnamebekwaamheden
Het begin van het schooljaar staat voor de deur. We gaan na een welverdiende vakantie weer de zaal in of het veld op. Vooral na de corona-lockdown is er weer…
-
In het bewegingsonderwijs hebben we een bijzondere relatie met gezondheid. Vraag mensen in de straat over het belang van ons vak en men zal antwoorden dat ‘gym’ vooral goed is…
-
Leerlingen kun je niet motiveren. Dat moeten ze zelf doen. Je kunt ze wel uitdagen waardoor de kans vergroot wordt dat ze gemotiveerd raken om mee te doen. De inmiddels…
-
op microniveau, een mega opdracht
In dit topic besteden we aandacht aan de verschillende rollen die een LO-docent kan spelen. Als LO-docent in de les (microniveau), of taken en rollen in de school (mesoniveau) bijvoorbeeld…