Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
140 publicaties gevonden
-
dilemma's en mogellijkheden in de praktijk
In dit topic over de Homo Ludens (de spelende mens), en de vraag of de spelende mens nog wel bestaat, wil ik de vraag stellen of de speelse leerling in…
-
integrale ontwikkeling in de praktijk van LO
In artikelen elders in dit blad wordt door Berend Brouwer en Gertjan van Dokkum aangegeven dat aandacht voor de integrale ontwikkeling van leerlingen eigenlijk in ons vak heel normaal is,…
-
zes artikelen bij elkaar
In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…
-
accent op beweegmotieven en verschijningsvormen
Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…
-
accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid
Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…
-
accent op socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur
Goed leren bewegen vanuit een kleuring ‘accenten in socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur’ (sportonderwijs). Dit accent is door Crum (2011) beschreven als conformistisch sportsocialisatieconcept. Bij sportonderwijs dient…
-
accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling
Dit accent vindt zijn oorsprong in het personalistische lichamelijk opvoedingsconcept. Het is een klassieker onder de vakconcepten (Tilborg en Büchner, 1997) en eentje die het verdient om in dit themanummer…
-
accent op gezondheid en fitheid
Het vak LO werd in het verleden aangeduid als lichamelijke oefening. Daarmee wordt aangegeven dat vooral het lichaam geoefend moet worden om gezond en weerbaar te zijn. Methodieken waren vooral…
-
wat is nu eigenlijk 'Goed leren bewegen'?
Bij de KVLO scharen we ons achter het motto ‘Goed leren bewegen’. Maar welke kleuring geven we hieraan in onze lessen? Welke keuzes maken we? Hebben wij als vakwereld een…
-
rimpeling of tsunami?
We hebben recentelijk een periode van lockdown en coronamaatregelen achter de rug. De meeste scholen beginnen weer langzaamaan naar de ‘normale’ situatie terug te keren. In LO Magazine 4 besteden…