Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
25 publicaties gevonden
-
Op bijna alle scholen wordt aandacht besteed aan het leren van de koprol. Als kinderen niet kunnen of niet willen rollen mogen ze de ‘boomstamrol’ doen, maar vroeg of laat…
-
de complexiteit van het succesvol aanbieding van beweegactiviteiten
De laatste jaren is er meer aandacht voor het dynamischer maken van de schooldag. Dagen waarop meer wordt bewogen en minder gezeten. In binnen- en buitenland zijn er meerdere beweegprogramma’s…
-
De keuzewijzer Online Bewegen biedt leerkrachten en ouders een overzicht van geschikte en betrouwbare online beweegactiviteiten voor kinderen; gerubriceerd per leeftijdsgroep en elk gekoppeld aan een doel. De keuzewijzer bestaat…
-
schoolplein wacht (3)
Het artikel ‘Het plein wacht … ‘ in LO 5 en 6 beschrijft vijf randvoorwaarden voor een optimaal gebruik van het schoolplein. Hieronder de invulling van basisschool de Lunetten in…
-
Aan de methodereeks Basislessen Bewegingsonderwijs is een nieuw deel toegevoegd. Een methode bewegingsonderwijs voor kleuters in de speelzaal. Het lijvige en kleurige boek staat vol ideeën en mogelijkheden voor de…
-
De meeste pleinen in Nederland kunnen uit groeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere…
-
De meeste pleinen in Nederland kunnen uitgroeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere onderwijskundige…
-
In nr. 9 van Lichamelijke Opvoeding (aug. 2009) stond een uitvoerige recensie over de vernieuwde methode Basislessen bewegingsonderwijs. In een serie van drie artikelen geven de auteurs nu een nadere uitleg over…
-
Dit artikel is een vervolg op het artikel Basislessen 2009 (1) over de docentenhandleiding, dat verscheen in ‘De Lichamelijke Opvoeding’ nr 13. De Werkbladen Basislessen bewegingsonderwijs vormen een onderdeel van de vernieuwde…
-
over observeren, registreren en extra zorg
‘Observeren kost veel te veel tijd!’ ‘Ik besteed mijn tijd liever aan de les zelf.’ Een goede docent kent de wensen en mogelijkheden van de kinderen in zijn groepen. Op basis van…