Spring naar content

99 publicaties gevonden

  • Deze literatuurstudie geeft een overzicht van nieuwe wetenschappelijke inzichten in gedragsverandering die relevant kunnen zijn voor overheidscampagnes. Daarbij wordt telkens ingegaan op de vraag hoe overheidscommunicatie effectiever invloed kan hebben…

    Rapport
  • Jongeren kunnen in sportkantines nog te makkelijk aan alcohol komen. De leeftijdsgrens voor het schenken van alcohol wordt slechts door vijftien procent van de sportverenigingen correct gehanteerd. NOC*NSF en kinderarts…

    Online artikel
  • Dit rapport gaat in op de vraag wat de relevantie is van de nieuwe kennis voor de beleidsvorming van de overheid. Daarbij komt ook de vraag aan de orde hoe…

    Verslag
  • campagne strategie instrument 3.0

    Met campagnes kun je het gedrag van mensen beïnvloeden. Om dit effectief te doen, zijn heldere strategische keuzes nodig. Hoe kom je tot zo’n campagnestrategie? De sociale wetenschap geeft hier…

    Handboek / handleiding
  • Op school worden gepest om wat voor reden dan ook is nooit leuk. Het overkwam Henk Pieterse. Zijn leven als puber van vijftien ging niet over rozen met een lengte…

    Artikel in wetenschappelijk tijdschrift
  • Overheid, non-profit-organisaties en bedrijven doen verwoede pogingen het publiek over te halen gezonder en duurzamer te leven. De noodzaak daarvan is de meeste mensen wel duidelijk. Toch komen veel campagnes…

    Boek
  • grenzen aan beïnvloeding van gedrag door de overheid

    Dit RMO-advies stelt de vraag onder welke voorwaarden de overheid nieuwe inzichten uit de psychologie en de gedragseconomie kan aanwenden met als doel de autonomie van burgers te versterken. Hierbij…

    Rapport
  • mythen, misverstanden en mogelijkheden

    Dit boek geeft inzicht in de wijze waarop de overheid communicatie kan inzetten voor het veranderen van gedrag, het versterken of afzwakken van attitudes en het vergroten van de kennis…

    Boek