Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
99 publicaties gevonden
-
gemeentelijke ondersteuningsmogelijkheden met betrekking tot gezonde voeding en bewegen
Op het gebied van leefstijlstimulering zijn in Nederland vele initiatieven, impulsen, en campagnes e.d. waar gemeenten en lokale organisaties gebruik van kunnen maken. In veel gevallen zijn ze gericht op…
-
concept
Doel van deze studie is om te onderzoeken hoe de effectiviteit van campagnes kunnen worden vergroot door meer gericht te sturen op gedrag. Hoewel nog altijd regelmatig campagnes worden gevoerd…
-
a systematic review of the literature 2003-2010
Internationally, mass media campaigns to promote regular moderate-intensity physical activity have increased recently. Evidence of mass media campaign effectiveness exists in other health areas, however the evidence for physical activity…
-
door valpreventietraining blijven meer ouderen fit
Stichting Consument en Veiligheid (C&V) en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) zijn in opdracht van het ministerie van VWS een gezamenlijke valpreventiecampagne gestart. Met deze tweejarige leefstijlcampagne…
-
social norms as determinants of consumer decision making
Het belangrijkste doel van dit proefschrift is om het effect te onderzoeken van twee types normen (sociale en gebiedende normen) op sleutelbegrippen in de besluitvorming van consumenten, namelijk attitudes, intenties…
-
gemeentelijke ondersteuningsmogelijkheden rond gezonde voeding en beweging
In deze notitie wordt een overzicht beeld geschetst van de veelheid aan leefstijlinitiatieven, impulsen en campagnes. Daarnaast wordt inzicht gegeven in de samenhang hiervan. Veel organisaties hebben bijgedragen aan het…
-
Factsheet met een stappenplan om door middel van lokaal campagnevoeren een actieve leefstijl te bevorderen in een gemeente.
-
30 minuten bewegen
Om mensen te ondersteunen bij hun keuze voor een gezonde en actieve leefstijl, kan een massamediale campagne ondersteunend zijn om de belangstelling te vergroten en informatie over het belang van…
-
de psychologie van het beslissen
Wat zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de wijze waarop mensen keuzes maken? Wat is hierin de rol van het onbewuste? In hoeverre kiezen we eigenlijk ‘uit vrije wil’? En…
-
resultaten 2010
TNO Kwaliteit van Leven (TNO KvL) voert in opdracht van NISB een monitor onder professionals uit in de periode 2007-2010. Deze professionals zijn werkzaam in het werkveld van de campagne…