Spring naar content

138 publicaties gevonden

  • het belang van de deskundigheid van de LO-­docent of trainer

    Aandacht voor motorisch leren is actueel. Gelukkig maar, want dat is wel eens anders geweest. Een groter belang van de aandacht voor motorisch leren en daarmee de motorische ontwikkeling, zowel…

    Artikel in vaktijdschrift
  • In dit artikel wordt een verband geschetst tussen verschillende visies op het vak en motorisch leren. Daarbij worden voorbeelden gegeven van mogelijke uitwerkingen in de praktijk.

    Artikel in vaktijdschrift
  • van een (on)bewust motorisch leerproces

    De laatste jaren is er veel aandacht voor het onderscheid tussen bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren, waarbij expliciet leren regelmatig de stempel kreeg van ‘achterhaald’ of ‘fout’ en…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Wij presenteren binnenkort een aantal lessenreeksen waarmee video-instructie en -feedback op een praktische hanteerbare wijze kan worden ingepast in het bewegingsonderwijs. De lessenreeksen komen voort uit het NRO praktijkonderzoek ‘Terugkijken…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Enige jaren geleden las je in dit magazine een overzicht van onderzoek naar motorisch leren en welke insteek de onderzoekers hadden. Sinds die tijd is er niet heel veel nieuws…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Dit artikel past mooi in dit topic over zelfstandig leren. Peergroep leren, leren van, met en door je medeleerlingen dus! Is peergroup learning te realiseren in de lessen bewegingsonderwijs? Welke…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Waar kinderen zijn, wordt gespeeld! Zelfs op een kaal plein of in de wachtkamer van de dokter weten kinderen nog tot een spel te komen. Neemt niet weg dat de…

    Artikel in vaktijdschrift
  • het verschil tussen een fysiek voorbeeld en een videovoorbeeld bij het aanleren van de schoolslag

    De factsheet beschrijft de resultaten van een eerste experiment, waarbij kinderen de schoolslag aanleren door het bekijken van videovoorbeelden op een iPad. Er is een experimentele groep vergeleken met een…

    Factsheet
  • Dit handboek heeft als doel alle kinderen te laten meedoen met sport en bewegen. Het is bedoeld voor gymdocenten en bevat veel uitleg en voorbeelden van beweegvormen en sporten. Dit handboek…

    Handboek / handleiding
  • onderzoek naar de invloed van twee extra lessen lichamelijke oefening per week, gedurende een schooljaar, op de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van 12 en 13-jarige jongens van de brugklassen op een school voor v.w.o. en h.a.v.o. te Amsterdam

    Dit boek beschrijft een onderzoek naar de invloed van twee extra lessen lichamelijke oefening per week, gedurende een schooljaar, op de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van 12 en 13-jarige jongens…

    Boek