Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat circa 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
139 publicaties gevonden
-
motorisch leren
Het lijkt zo eenvoudig. Als je wil leren verspringen, dan zal je moeten oefenen. Met een beetje geluk gebeurt dat oefenen in de gymles en met aanwijzingen en tips van…
-
het belang van de deskundigheid van de LO-docent of trainer
Aandacht voor motorisch leren is actueel. Gelukkig maar, want dat is wel eens anders geweest. Een groter belang van de aandacht voor motorisch leren en daarmee de motorische ontwikkeling, zowel…
-
In dit artikel wordt een verband geschetst tussen verschillende visies op het vak en motorisch leren. Daarbij worden voorbeelden gegeven van mogelijke uitwerkingen in de praktijk.
-
van een (on)bewust motorisch leerproces
De laatste jaren is er veel aandacht voor het onderscheid tussen bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren, waarbij expliciet leren regelmatig de stempel kreeg van ‘achterhaald’ of ‘fout’ en…
-
Wij presenteren binnenkort een aantal lessenreeksen waarmee video-instructie en -feedback op een praktische hanteerbare wijze kan worden ingepast in het bewegingsonderwijs. De lessenreeksen komen voort uit het NRO praktijkonderzoek ‘Terugkijken…
-
Enige jaren geleden las je in dit magazine een overzicht van onderzoek naar motorisch leren en welke insteek de onderzoekers hadden. Sinds die tijd is er niet heel veel nieuws…
-
Dit artikel past mooi in dit topic over zelfstandig leren. Peergroep leren, leren van, met en door je medeleerlingen dus! Is peergroup learning te realiseren in de lessen bewegingsonderwijs? Welke…
-
Waar kinderen zijn, wordt gespeeld! Zelfs op een kaal plein of in de wachtkamer van de dokter weten kinderen nog tot een spel te komen. Neemt niet weg dat de…
-
het verschil tussen een fysiek voorbeeld en een videovoorbeeld bij het aanleren van de schoolslag
De factsheet beschrijft de resultaten van een eerste experiment, waarbij kinderen de schoolslag aanleren door het bekijken van videovoorbeelden op een iPad. Er is een experimentele groep vergeleken met een…
-
Dit handboek heeft als doel alle kinderen te laten meedoen met sport en bewegen. Het is bedoeld voor gymdocenten en bevat veel uitleg en voorbeelden van beweegvormen en sporten. Dit handboek…