Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
138 publicaties gevonden
-
Kinderen hebben weinig ervaring met het spelen van fijn motorische spelletjes maar vinden het wel erg leuk om te doen. Dat was de ontdekking van Anja Merkus toen ze ermee aan…
-
Inaugurele rede uitgesproken voor het verkrijgen van het ambt van hoogleraar, met als thema cognitie. De theorie van belichaamde cognitie stelt dat perceptuele en motorische processen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en…
-
Inaugurele rede over bewegen, revalidatie en functieherstel. ‘Bewegen’ is kernthematiek van revalidatie, het is bepalend voor het menselijk functioneren, voor het ‘zijn’. Dat wordt te meer duidelijk wanneer bewegen moeilijk…
-
Ruud Meulenbroek pleit in zijn intreerede als hoogleraar Motorische Controle, in het bijzonder van Doelgericht Handelen, voor multidisciplinair onderwijs en onderzoek op het gebied van de cognitieve neurowetenschap. Met geavanceerde…
-
kruisbestuiving door de vormspanningscoach
In dit artikel aandacht voor een bijzondere (v)aardigheid: vormspanning. Misschien heeft het turnen daar nog haar stoffige, oubollige en antieke imago aan te danken: de strakke, vaak letterlijk en figuurlijk ‘gespannen turner’.…
-
Als het bewegingsonderwijs bijdraagt aan de motorische vaardigheid van leerlingen, zou dit er in theorie toe kunnen leiden dat ze meer gaan sporten en bewegen in hun vrije tijd. Maar hoe aannemelijk is die…
-
Het schoolplein biedt ieder kind op de basisschool de kans tot motorische- en sociale ontwikkeling. Maar het is niet meer vanzelfsprekend dat er een breed scala van spel- en sportactiviteiten op het…
-
Dat bewegingsonderwijs belangrijk is op school staat inmiddels niet meer ter discussie. De gymlessen dragen bij aan de ontwikkeling van zowel motorische als sociale vaardigheden, fitheid en de vorming van een positief zelfbeeld (Vergauwen, 2005).…
-
Daar waar er tijdens de lessen lichamelijke opvoeding gebruik gemaakt wordt van videofeedback, zal dit grotendeels zijn als methode voor instructie en demonstratie. De docent bekijkt samen met de leerling de gemaakte…
-
over grofmotorische vaardigheid en psychiatrische problemen bij kinderen
Het feit dat kinderen in de basisschoolleeftijd zowel in bewegingsgedrag als in psychosociaal functioneren sterk kunnen verschillen, deed de vraag rijzen op welke wijze deze gebieden met elkaar samenhangen. We hebben…