Spring naar content

138 publicaties gevonden

  • het (onderzoeks)project

    Onderwerp van dit topic is of en hoe bewegen van invloed is op onder andere de cognitie van leerlingen. Daar wordt in Groningen (maar ook op andere plekken) onderzoek naar gedaan. Veelal…

    Artikel in vaktijdschrift
  • een ongelofelijk belangrijk schoolvak

    Iedereen is ervan overtuigd dat bewegen en sport van belang zijn voor fitheid, voor een optimale ontwikkeling van motorische en sportieve vaardigheden, maar ook voor hun bijdrage aan sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Veel minder bekend is…

    Artikel in vaktijdschrift
  • over observeren, registreren en extra zorg

    ‘Observeren kost veel te veel tijd!’ ‘Ik besteed mijn tijd liever aan de les zelf.’ Een goede docent kent de wensen en mogelijkheden van de kinderen in zijn groepen. Op basis van…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Dit artikel geeft een overzicht van de opgedane kennis op het gebied van visuele waarneming, de (mogelijke) implicaties voor het bewegingsonderwijs en de meerwaarde die onderzoek naar motorisch leren (met…

    Artikel in vaktijdschrift
  • een alternatieve aanpak voor een lesperiode crawl

    Dit artikel is een bijdrage vanuit België over Sport Educatie, waarbij met zwemmen het crawlen wordt geleerd door leerlingen ook organisatorische rollen te laten vervullen. Het gaat hierbij niet alleen…

    Artikel in vaktijdschrift
  • achtergronden, resultaten en toekomst

    Dit artikel gaat over kinderen met motorische achterstanden. Die zijn er in verschillende gradaties. Wat je kunt doen en de rol van Motorische Remedial Teaching wordt uitgelegd vanuit verschillende invalshoeken. 

    Artikel in vaktijdschrift
  • van programma's naar perceptie-actiekoppeling

    Dit artikel beschrijft hoe constraints (beperking of (tijdelijke) invloed op gedrag) het beweeggedrag bepalen en het succes van differentieel leren wordt uitgelegd. Aandacht wordt besteed aan de mens als complex…

    Artikel in vaktijdschrift