Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
132 publicaties gevonden
-
met meer dan honderd spelletjes
Boek met zeker honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen en helen. Door elke dag opnieuw samen te spelen en te beleven. Het is een boek voor iedereen die met kinderen…
-
de pedagogische waarde van de sportvereniging
Na gezin en school wordt de sportvereniging wel het derde opvoedmilieu genoemd. Gezien het grote bereik – circa drie kwart van alle jeugd in Nederland is lid van een sportvereniging…
-
over ontwikkeling, stimulering en vorming
Dit boek biedt overzicht op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer 10 jaar zou moeten inhouden. De baby-, dreumes-, peuter-, en kleuterfasen en de eerste schooljaren…
-
a mixed method study on collaboration between youth-care organisations and community sport clubs
Sportverenigingen zijn contexten waarin sociaal kwetsbare kinderen en jongeren zich positief kunnen ontwikkelen. Om de sportdeelname onder deze groep te vergroten en daarmee bij te dragen aan een positieve ontwikkeling…
-
het realiseren van een positieve clubcultuur
Sportclubs worden steeds vaker als opvoedmilieus gezien. Op de sportclub worden normen en waarden overgedragen, wordt er geleerd hoe om te gaan met winst en verlies, en leren kinderen er…
-
een review gericht op opvoeding en psychosociale factoren in interventies
Het doel van deze review ‘Wat werkt bij jeugdigen met overgewicht en obesitas?’ is het geven van een overzicht van de beschikbare wetenschappelijke en praktijkkennis over de rol van opvoeding…
-
Ongeveer een op de tien kinderen leeft in armoede. Welke kinderen lopen vooral risico om op te groeien in armoede? Wat betekent armoede voor hun dagelijkse situatie en welbevinden? Hoe…
-
een didactische en methodische handleiding
Dit boek is een herschreven versie van het boek “De lichamelijke opvoeding op de basisschool, een didactische en methodische handleiding’. Het boek verschaft nu achtergrondinformatie aan PABO-studenten en ALO-studenten om…
-
hoe ervaren zwemonderwijzers de pedagogische interactie van het zwemonderwijs?
In opdracht van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ is in dit onderzoek geprobeerd om inzicht te verkrijgen in de ervaringen van zwemonderwijzers voor wat betreft de pedagogische interactie tijdens…
-
Op Windesheim wordt een nieuwe master gestart met ingang van het komend schooljaar: Physical Education and Sport Pedagogy. Om te weten te komen wat deze studie inhoudt hebben we een…