Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
132 publicaties gevonden
-
een onderzoek naar de ervaren structurele, proces-, kind- en omgevingskenmerken van kaderleden op drie sportverenigingen in Rotterdam, ten aanzien van de interventie 'pedagogisch coördinator'
Youth sport is increasingly seen as a way to achieve different goals. Yet there are also some risks for children in playing sports. It is therefore wise to guaranty the…
-
the mediation of leisure time
In this study the mediation effect of leisure time on the effects of parenthood on well being for parents were examined. Cross-sectional data was drawn from the British Household Panel…
-
explorerend onderzoek naar de ervaren rol van ouders inzake gezonde voeding van hun kinderen in de basisschoolleeftijd
Het doel van deze kwalitatieve studie was om meer inzicht te verkrijgen in de ervaren rol van ouders inzake gezond eetgedrag van hun kind. 24 respondenten zijn geïnterviewd. De respondenten…
-
doeloriëntaties van jeugdige wedstrijdzwemmers: de rol van impliciete overtuigingen, ouderschapsstijlen en contingente zelfwaardering
In deze studie is onderzocht welke factoren samenhangen met de doeloriëntaties van jonge wedstrijdzwemmers. Met een correlationeel, cross-sectioneel onderzoeksdesign zijn de impliciete overtuigingen van zwemmers, de ouderschapsstijl waarmee de zwemmers…
-
Dit is het laatste deel van deze serie. In deel 1 is allereerst het begrip pedagogisch klimaat verhelderd. Na bestudering van de literatuur is een conceptomschrijving van het pedagogisch klimaat…
-
Het onderzoek kunnen doen is één van de competenties die een hbo-opgeleide dient te bezitten. Dit feit zorgt voor mogelijkheden om onderzoek naar zaken die van belang zijn voor ons…
-
een vak dat regie voert op lichamelijk opvoeden!
Lichamelijke opvoeding als vak of als opdracht en zelfs als recht? Ons beeld is dat lichamelijk opvoeden meer vergt dan een vak, een paar uurtjes in de week op school.…
-
In het beroepscompetentieprofiel van de leraar Lichamelijke Opvoeding (Driel van G., e.a., Jan Luitingfonds, 2004) schetsen de schrijvers een profiel van de leraar LO. Bij de functiekarakteristiek van de leraar…
-
een onderzoek naar sporten bij een sportvereniging voor een positieve ontwikkeling van jongeren in de jeugdhulpverlening
Heeft sportdeelname een positieve invloed op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren in de jeugdzorg? Hoe kunnen sportverenigingen en jeugdzorgorganisaties gezamenlijk de sportdeelname van jeugd in de jeugdzorg stimuleren? En hoe…
-
Sport geldt, naast de thuissituatie en school, als derde opvoedmilieu. Daar moet echter wel bewust aan gewerkt worden. Wat is er nodig om een positief opvoed- en opgroeiklimaat te ontwikkelen…