Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
41 publicaties gevonden
-
levels of gender and ethnic/racial representation in leadership positions in European football
The representation of ethnic minority players in many national professional football leagues is larger than the ethnic diversity in the respective societies at large. However, previous research also showed that…
-
Het blijkt lastig om het onderwerp discriminatie en racisme op de agenda te krijgen in de sectoren sport en cultuur. Dat blijkt uit onderzoek voor de Staatscommissie tegen Discriminatie en…
-
(ongewenst) gedrag op het werk
Wat vind jij? Kun je een collega aanraken tijdens een gesprek? Of van je teamleden zonder kinderen vragen om niet in de schoolvakanties vrij te nemen? Deze uitgave bevat meer…
-
omvang, aard en aanpak van online discriminatie tegen contractspelers in het Nederlandse betaald voetbal
Voetballers in het Nederlands betaald voetbal hebben op grote schaal te maken met online discriminatie. In dit rapport verkent Movisie in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) in…
-
beknopte voortgangsrapportage 2021
In het tweede jaar van het actieplan ‘Ons voetbal is van iedereen’ (OVIVI) is voortgang geboekt bij het voorkomen, opsporen en aanpakken van racisme en discriminatie in het voetbal. Dat…
-
factsheet 2021/27
Nederlandse ouderen en vrouwen met een niet-westerse migratieachtergrond sporten minder vaak dan Nederlanders zonder migratieachtergrond. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut naar sportgedrag van en ervaren racisme door…
-
veel draagvlak voor aanpak van expliciet racisme, factsheet 2021/17
Vier op de tien profvoetballers in Nederland geven aan dat racisme en andere vormen van discriminatie regelmatig voorkomen in het betaald voetbal. 14 procent heeft er zelf mee te maken…
-
a Q-sort analysis on the value of social branding campaigns as vehicles for reducing racism among soccer fans
Social branding is a new governance strategy in the field of sport. National governments and sport associations, for instance, use branding to reach out to fans and alter their perceptions…
-
voortgangsrapportage 2020
Dit monitoringonderzoek van het Mulier Instituut naar het eerste jaar van het ‘Aanvalsplan’ dat de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) op 8 februari 2020 heeft gelanceerd, samen met de ministeries…
-
samen zetten we racisme en discriminatie buitenspel
Het rapport geeft een overzicht van de maatregelen gericht op voorkomen, signaleren en sanctioneren van racisme en discriminatie in het Nederlandse voetbal.