Spring naar content

72 publicaties gevonden

  • een methode gericht op de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden op het schoolplein in het basisonderwijs

    Dit is de docentenhandleiding voor het gebruik van de methodiek Goalkeeper voor pleinactiviteiten in het basisonderwijs. Het doel van deze methodiek is om zelfregulatie te stimuleren. Behalve deze methodiek bestaat…

    Handboek / handleiding
  • uitleg van de ontwerpstappen om te komen tot een zelfregulatieve lessenreeks

    In het vorige artikel (Lichamelijke Opvoeding magazine 2, 2017) is aandacht besteed aan Goalkeeper; een methode gericht op het stimuleren van zelfregulatie in sport- en leefstijllessen. In het kader wordt…

    Artikel in vaktijdschrift
  • in het voortgezet onderwijs

    Het Athletic Skills Model is een model waarbij bewegers met behulp van een concentrische werkwijze worden opgeleid tot veelzijdige bewegers (Wormhoudt, R. e.a. 2017). Het aanpassingsvermogen en plezier in bewegen…

    Artikel in vaktijdschrift
  • stimuleert zelfregulatie in sport en leefstijl

    Op de basisschool sporten kinderen nog volop, maar na het eerste jaar van de middelbare school daalt het percentage leerlingen dat lid is van een sportvereniging drastisch. Dit geldt nog…

    Artikel in vaktijdschrift
  • de kracht van de Rubic

    Traditionele beoordelingsmodellen, die gericht zijn op het beoordelen op basis van cijfers voor sensomotorische vaardigheden in de les LO, komen steeds meer ter discussie te staan (Borghouts, Slingerland, & Haerens,…

    Artikel in vaktijdschrift
  • de psychologische basisbehoeften als basis voor welbevinden en voor de ontwikkeling van zelfstandigheid

    Eén van de doelen van onderwijs is kinderen en jongeren voorbereiden op een zelfstandige deelname aan de samenleving. Het gaat daarbij niet alleen om kennisoverdracht om uiteindelijk een beroep uit…

    Artikel in vaktijdschrift