Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
72 publicaties gevonden
-
het Mulier Instituut onderzoekt
De sportvereniging kan in een brede sportieve ontwikkeling van kinderen een belangrijke rol spelen. Enkele sportbonden (gymnastiek, hockey, voetbal, volleybal) zijn gestart met een project om, naast het aanleren van…
-
a meta-analysis
Op basis van het uitvoeren van een literatuurstudie is een overzicht samengesteld van effecten van fysieke activiteit door jongeren en jongvolwassenen op cognitieve functies en schoolprestaties. Er is gekeken naar…
-
expert group on skills and human resources development in sport
Coaches have a key role to play in our changing society, given the growing social aspect of their everyday work. Developing soft skills and transmitting values are now part of…
-
Sport is meer, zo was eerder al op de site socialevraagstukken.nl te lezen, dan het aanleren van sporttechnieken en tactieken. Je kan er ook vriendschappen mee opbouwen, de taal leren…
-
een methode gericht op de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden op het schoolplein in het basisonderwijs
Dit is de docentenhandleiding voor het gebruik van de methodiek Goalkeeper voor pleinactiviteiten in het basisonderwijs. Het doel van deze methodiek is om zelfregulatie te stimuleren. Behalve deze methodiek bestaat…
-
uitleg van de ontwerpstappen om te komen tot een zelfregulatieve lessenreeks
In het vorige artikel (Lichamelijke Opvoeding magazine 2, 2017) is aandacht besteed aan Goalkeeper; een methode gericht op het stimuleren van zelfregulatie in sport- en leefstijllessen. In het kader wordt…
-
“education is not the learning of facts, but training of the mind to think”
Tijden veranderen en daarmee onze rol als docent ook. We gaan toe naar een onderwijsstructuur waarin niet de docent, maar de studenten leidend zouden moeten zijn. Een rol waarin voor…
-
in het voortgezet onderwijs
Het Athletic Skills Model is een model waarbij bewegers met behulp van een concentrische werkwijze worden opgeleid tot veelzijdige bewegers (Wormhoudt, R. e.a. 2017). Het aanpassingsvermogen en plezier in bewegen…
-
stimuleert zelfregulatie in sport en leefstijl
Op de basisschool sporten kinderen nog volop, maar na het eerste jaar van de middelbare school daalt het percentage leerlingen dat lid is van een sportvereniging drastisch. Dit geldt nog…
-
de kracht van de Rubic
Traditionele beoordelingsmodellen, die gericht zijn op het beoordelen op basis van cijfers voor sensomotorische vaardigheden in de les LO, komen steeds meer ter discussie te staan (Borghouts, Slingerland, & Haerens,…