Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Addressing and navigating the social domain in sport (2016)

coaches and physical education teachers

Auteur(s): Frank Jacobs

Dit proefschrift heeft als focus wat coaches en docenten bewegingsonderwijs denken en doen tijdens het uitvoeren van hun werk. De sportcontext, waarin zowel coaches, docenten als ook jongeren participeren, wordt ook wel het sociale domein genoemd. Dit proefschrift bespreekt zowel het handelen van coaches en docenten bewegingsonderwijs en hun achterliggende gedachten hierover, als de wijze waarop coaches en docenten dit handelen binnen het sociale domein legitimeren. De centrale onderzoeksvraag in dit proefschrift is: Hoe creëren coaches en docenten bewegingsonderwijs het sociale domein waarin zij met jongeren werken? De volgende twee subvragen ondersteunen de beantwoording van de centrale onderzoeksvraag: Welk sociaal gedrag van jongeren wordt gestimuleerd door coaches en docenten in de sport en in het bewegingsonderwijs? Hoe gaan coaches om met een coachcursus waarin zij kritisch leren te reflecteren op het sociale domein waarin zij werken? 

Literatuurverwijzing: Jacobs, F.M. (2016). Addressing and navigating the social domain in sport: coaches and physical education teachers. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving