Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Amsterdam wil wereldleider in fietskennis en -innovatie worden (2016)

Auteur(s), Organisatie(s): Tessa de Wekker, Arko Sports Media

Jaarlijks komen er zo’n 120 buitenlandse delegaties naar Amsterdam om te zien hoe het fietsen in de Nederlandse hoofdstad wordt aangepakt. “Dat moeten er 300 worden”, zegt Maud de Vries van CycleSpace. De Vries en haar collega’s leiden de buitenlandse ambtenaren, bestuurders en mensen uit het bedrijfsleven rond. “We willen fietskennis delen en helpen het fietsen in andere landen te bevorderen. De fiets wordt steeds meer gezien als dé oplossing voor mobiliteits- en leefbaarheidsproblemen in steden.”   

Toch is de fiets nog lang niet overal zo vanzelfsprekend als in Nederland. De Vries was onlangs in Berlijn. Daar is de fiets in opkomst. “Van onderaf, door burgers, wordt de fiets daar ontzettend gepromoot. De fiets staat inmiddels in de top drie van onderwerpen op de politieke agenda. Maar je ziet dat veel politici eigenlijk niet weten wat ze met de fiets en het beleid aan moeten wat daar bij komt kijken.”

Fietsparkeren

Ook Amsterdam zelf kampt met flinke fietsvraagstukken. Fietsparkeren bijvoorbeeld is een probleem, met name in het centrum. Ook is het soms zo druk op de fietspaden dat gevaarlijke situaties ontstaan. CycleSpace gaat bedrijven, organisaties en instellingen met kennis en kunde op het gebied van fietsen en slimme en innovatieve oplossingen voor fietsproblemen bij elkaar brengen, zodat de kennis gebundeld wordt. Op die manier kan de groei van het aantal fietsers in goede banen worden geleid. 

CycleSpace wil allerlei netwerken van organisaties, bestaande bedrijven en start-ups opzetten. Amsterdam kan namelijk een hoop aan de fiets verdienen. De netwerken moeten leiden tot een fysieke cluster van innovatieve bedrijven die zich bezighouden met de fiets. De Vries noemt de e-bike, een innovatie van een aantal jaar geleden, als voorbeeld. “Elektrische fietsen zijn nu big business. De impact is enorm. Zo is er natuurlijk nog veel meer innovatie mogelijk. Het zou mooi zijn als we veelbelovende start-ups in en om Amsterdam kunnen helpen om uit te groeien tot succesvolle bedrijven.”

Fietsburgemeesters

Het gaat CycleSpace echter niet alleen om de impact van het fietsen op de economie van de hoofdstad. “Fietsen is ook belangrijk omdat het goed is voor je gezondheid en het een belangrijke rol speelt in de mobiliteitsvraagstukken in en om de stad. Daarnaast is het een onderdeel van onze cultuur.”   

Al die aspecten van het fietsen komen aan bod in de verschillende projecten die CycleSpace is gestart of nog gaat beginnen. Zo komt er een onderzoek naar de hersenactiviteit van fietsers en wordt er een internationaal fietsfilmfestival georganiseerd. Ook gaat CycleSpace een wereldwijde verkiezing van fietsburgemeesters organiseren. “Dat zijn mensen die publiek en overheid bij elkaar kunnen brengen en met allerlei ideeën komen om het fietsen in hun stad te bevorderen. Al die fietsburgemeesters kunnen weer van elkaar leren”, zegt De Vries.   

CycleSpace won begin dit jaar een tender van de gemeente Amsterdam en Stadsregio. Hiermee kan de organisatie een pilot van een jaar draaien. 

Literatuurverwijzing: Wekker, T. de, & Arko Sports Media (2016). Amsterdam wil wereldleider in fietskennis en -innovatie worden. Sport & Strategie online.

Omschrijving