Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Athletic skills model (2012)

voor een optimale talentontwikkeling, geen specialisten, maar atleten met een specialisatie

De huidige generatie kinderen is aantoonbaar minder fit dan die van dertig jaar geleden. Door technologische ontwikkelingen als mobiele telefoons, spelcomputers, digitale media et cetera groeien kinderen op met een andere beweegcultuur, waarin buitenspelen geen hoofdrol meer speelt. Daarnaast staat bij de meeste scholen nauwelijks bewegingsonderwijs op het lesrooster. Doordat kinderen niet of te weinig in aanraking komen met de grondvormen van bewegen, zullen ze de algemene atletische vaardigheden niet optimaal ontwikkelen. Dit is de realiteit waaruit een nieuwe generatie jeugdige sporters komt. Om te zorgen dat deze kinderen op een optimale manier worden begeleid naar een sportief leven, is het Athletic Skills Model (ASM) ontwikkeld. Het ASM vindt zijn basis zowel in diverse wetenschappelijke bevindingen als in ervaringen vanuit de praktijk. Het ASM gaat over welzijn, gezondheid en talentontwikkeling van kinderen en adolescenten tot volwassen bewegers. Het behelst de zoektocht naar een balans tussen prestatie en gezondheid. Binnen het ASM is het thema aanpassingsvermogen essentieel: niet alleen om het aanpassen te trainen door de introductie van veel variatie, maar ook omdat kinderen daardoor meer plezier hebben en houden in het bewegen. Daarbij gaat het ASM ervan uit dat lichaam en geest één geheel vormen. Fysieke uitdagingen horen bij geestelijke uitdagingen en omgekeerd. Ze zijn in feite onlosmakelijk met elkaar verbonden. In dit boek wordt het fysieke aspect als startpunt gebruikt, waarbij het ASM is gericht op alle kinderen: de talentvolle en minder talentvolle bewegers. Het ASM helpt kinderen aan een grotere fysieke intelligentie door een stevig en veelzijdig beweegprogramma te doorlopen. Op dit fundament kunnen sportspecifieke ontwikkelingen worden uitgebouwd, gericht op de breedtesport en topsport. Dit alles onder het motto: ‘eerst een atleet, dan een specialist’.

Literatuurverwijzing: Wormhoudt, R., Teunissen, J.W., & Savelsbergh, G.J.P. (2012). Athletic skills model: voor een optimale talentontwikkeling, geen specialisten, maar atleten met een specialisatie . Nieuwegein: Arko Sports Media.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut JEUG-0084 Uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving