Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Beleving tijdens een sportevenement, door de ogen van de organisator (2014)

Auteur(s): Jolien Hak

De centrale vraagstelling van deze scriptie luidt als volgt: Welke betekenissen kennen organisatoren van sportevenementen toe aan ‘beleving’ en hoe gaan organisatoren om met het creëren van beleving bij hun evenementen? Dit kwalitatieve onderzoek is gedaan door middel van semi-gestructureerde interviews, en foto-opvraging. De respondenten werd vooraf gevraagd om tijdens het interview een foto mee te nemen die voor hen beleving laat zien. Op deze manier werd vanuit een bottum-up methode op zoek gegaan naar de betekenisgeving van evenementorganisatoren. De resultaten komen op verschillende manieren overeen met de gevonden literatuur, maar er zijn ook verschillen. Zo is er geen overkoepelende definitie van beleving te ontdekken. Beleving blijkt dus erg afhankelijk van de context, oftewel het frame waarbinnen het evenement geplaatst wordt. Daarnaast is de mogelijke beleving tijdens een evenement sterk afhankelijk van het doel van het evenement. Staat de sporter en dus de sportprestatie voorop, of gaat het juist om het entertainment, en staat de sporter op een tweede plaats? Afhankelijk van het doel van het evenement – Sport Performance of Entertainment – kunnen de verschillende factoren, zoals budget, duur, grootte, media, social media, de driehoek sporter-toeschouwer-organisator, topsport/breedtesport en side-evenementen worden ingezet naar randvoorwaarden om dit doel te bereiken.

Literatuurverwijzing: Hak, J. (2014). Beleving tijdens een sportevenement, door de ogen van de organisator. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving