Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Beweeggames bieden nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs (2016)

Auteur(s), Organisatie(s): Tessa de Wekker, Arko Sports Media

“Kinderen vinden een interactieve gymles hartstikke leuk”, zegt Carla Scholten, directeur van Embedded Fitness. Ze startte haar bedrijf in 2008. Haar eerste product was een fietsgame. “Dat was vlak voordat de Wii uitkwam. De komst van de Wii heeft het imago van gamen positief veranderd.” Kinderen zitten niet langer op de bank tijdens een computerspel, maar springen en dansen erop los. Inmiddels heeft Embedded Fitness, gevestigd in Helmond, allerlei beweeggames ontwikkeld, zoals een schaatssimulator, trampolinegame i-Jump, een roeisimulator, Dance Pads en een gamebike. Daarop kunnen spellen en competities worden gespeeld. Scholten: “Mensen vinden het leuk om competities te doen. Je kunt highscores halen, dat daagt uit.”

Beweegruimtes

Op verschillende locaties heeft Embedded Fitness inmiddels speciale beweegruimtes ingericht, waar kinderen kunnen ‘exergamen’. Ook verhuurt het bedrijf apparatuur voor interactieve gymlessen. “We zijn nu bezig met een project voor het speciaal onderwijs. We richten de gymzalen in met dansmatten en roeisimulatoren. De kinderen vinden het heel leuk om eens op een andere manier gymles te krijgen.”    

Ook docenten zijn enthousiast, al zijn ze ook kritisch. Ze vragen zich af hoe kinderen nog een koprol leren met de beweeggames. Scholten denkt dat variatie tijdens de lessen goed is. Traditioneel bewegingsonderwijs zou idealiter worden afgewisseld met interactief gamen. “In de scholen hangen tegenwoordig overal digiboards. De gymzalen moeten mee in die ontwikkeling. We bereiken hiermee ook een doelgroep die anders moeilijk aan het bewegen is te krijgen. We simuleren daarom zoveel mogelijk echte sporten. Het zou heel mooi zijn als de kinderen de schaatssimulator zo leuk vinden dat ze ook het echte schaatsen willen proberen.”

Bewegen tijdens aardrijkskunde

Scholten wil niet alleen het bewegingsonderwijs vernieuwen. Ook tijdens de andere lessen kan interactief bewegen van pas komen. Scholten: “Er komen steeds meer onderzoeken die aantonen dat het helemaal niet goed is dat kinderen de hele dag zitten tijdens de lessen. Bewegend les krijgen wordt steeds belangrijker.” Ze denkt bijvoorbeeld aan een programma waarbij kinderen al fietsend heel Nederland door kunnen. Dit programma zou gebruikt kunnen worden tijdens aardrijkskunde- of geschiedenislessen. Hoe leuk zou het zijn als je virtueel door middeleeuws Amsterdam kunt fietsen? “Onderweg kun je dan allerlei historische informatie verzamelen”, zegt Scholten. Haar bedrijf is nu bezig met het ontwikkelen van een trampoline game. “Deze kan gebruikt worden bij tel- en rekenspellen. Door erop te springen, kun je allerlei sommen doen.”    

Onlangs sloot Embedded Fitness een samenwerkingsovereenkomst met Janssen-Fritsen, een van de toonaangevende bedrijven wereldwijd op het gebied van gymnastiek- en beweegtoestellen. “Zij zijn heel sterk in toestellen voor bewegingsonderwijs en hebben veel kennis op mechanisch gebied. Wij bieden de technologie en samen kunnen we nieuwe beweegapparatuur ontwikkelen.”

Literatuurverwijzing: Wekker, T. de, & Arko Sports Media (2016). Beweeggames bieden nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Sport & Strategie online.

Omschrijving