Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegingsonderwijs op praktijkscholen (2015)

een onderzoek naar de organisatie van bewegingsonderwijs op praktijkscholen en de ervaring van betrokkenen (stagerapport)

Auteur(s): Vera Scholten

Dit rapport is het eindresultaat van een onderzoek naar het bewegingsonderwijs op praktijkscholen. Het doel van dit onderzoek is om de organisatie van het bewegingsonderwijs op praktijkscholen in kaart te brengen en docenten handvatten te bieden om het bewegingsonderwijs voor praktijkschoolleerlingen zo goed mogelijk te verzorgen. Voor de theoretische onderbouwing van het onderzoek is gekozen voor twee modellen: het Human Movement en Sports 2028 (HM&S) model en het ASE-model. Als onderzoeksmethoden zijn observaties en diepte-interviews gebruikt. Leerlingen en gymdocenten ervaren het bewegingsonderwijs positief, zo blijkt uit het onderzoek. Een gebrek aan motivatie, minder vaardige leerlingen en angst blijken een barrière te kunnen zijn voor deelname aan de gymles. Plezier, een haalbaar instapniveau, differentiatie naar niveau, een aangepaste gymzaal en muziek kunnen deelname aan de gymles onder praktijkschoolleerlingen stimuleren. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Mulier Instituut en was onderdeel van de master ‘Health and Society’ aan de Wageningen Universiteit. 

Literatuurverwijzing: Scholten, V. (2015). Bewegingsonderwijs op praktijkscholen: een onderzoek naar de organisatie van bewegingsonderwijs op praktijkscholen en de ervaring van betrokkenen (stagerapport). Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut ONDE-TB-0008 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving