Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegingstussendoortjes: kleine moeite, groot effect

Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Ook zijn de effecten van regelmatig bewegen wetenschappelijk evident en daarom zou regelmatig bewegen vanzelfsprekend een onderdeel van de schooldag moeten zijn. Helaas is dat vaak nog niet het geval. Gelukkig is er de laatste jaren in het onderwijs wel meer aandacht voor het dynamischer maken van de schooldag. Dit zijn dagen waarop het zitten regelmatig (richtlijn elke 30 à 45 minuten) onderbroken wordt met een beweegmoment. Die beweegmomenten kunnen bijvoorbeeld zijn: buitenspelen, een les beweegonderwijs, daily mile, een actieve start van de dag en bewegingstussendoortjes. Dit artikel richt zich op bewegingstussendoortjes en welk groot effect dat kan hebben op het welbevinden van leerlingen én leerkrachten. 

bewegingstussendoortjes, beweegrijke school, zitgedrag

Literatuurverwijzing: Keijser, N., Lahnstein, K., Koenders, K., Freriks, N., Mauw, S., & Janssen, M. (2025, juli). Bewegingstussendoortjes: kleine moeite, groot effect. LO Magazine 113 (pp. B56 - B59)

Omschrijving

  • Jaar:
    2025
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine