Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Daily functioning in children with developmental coordination disorder (2014)

assessment of activities of daily living

Voor het dagelijks functioneren van kinderen is het goed kunnen uitvoeren van activiteiten van het dagelijks leven (ADL) zoals brood smeren, drinken inschenken, knutselen en spelen essentieel. Kinderen met de motorische stoornis developmental coordination disorder (DCD) hebben problemen met het uitvoeren van ADL. DCD komt voor bij ongeveer 5% van de schoolgaande kinderen. Dit proefschrift beschrijft de noodzaak, ontwikkeling en implicaties van twee instrumenten voor het meten van ADL bij 5 tot en met 8-jarige kinderen met DCD: de DCDDaily en DCDDaily-Q. De DCDDaily is een klinische test om te meten hoe kinderen ADL uitvoeren in een gestandaardiseerde situatie. De DCDDaily-Q is een vragenlijst voor ouders om te meten hoe kinderen ADL uitvoeren in het dagelijks leven, of ze er langer over doen of hebben gedaan dan leeftijdsgenoten om die ADL te leren, en hoe vaak ze deze ADL uitvoeren. Doel van de ontwikkeling van de DCDDaily en DCDDaily-Q is enerzijds het ondersteunen van diagnose en interventie, en anderzijds het faciliteren van onderzoek naar DCD – uiteindelijk gericht op het beperken van de impact die de stoornis heeft op het dagelijks leven van kinderen met DCD. 

Literatuurverwijzing: Moraal-van der Linde, B.W. (2014). Daily functioning in children with developmental coordination disorder: assessment of activities of daily living. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.

Omschrijving