Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De bvo: een broedplaats voor ontmoeting (2014)

een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van zakelijke relaties aan de betaald voetbal organisatie als regionaal netwerkplatform

Auteur(s): Nick Permanand

Uit kwantitatief Sponsor Onderzoek van KNVB Expertise blijkt dat zakelijke relaties van BVO’s zich voornamelijk aan de BVO verbinden vanwege netwerkmotieven. Met kwalitatief onderzoek wil de auteur achterhalen wat er schuil gaat achter deze cijfers en onderzoeken welke betekenissen zakelijke relaties geven aan de BVO als regionaal netwerkplatform. Zodoende hoe de BVO een verbindende rol kan spelen voor organisaties in de regio. Dit onderzoek betreft een kwalitatief onderzoek vanuit een interpretatieve benadering. Om de betekenissen van zakelijke relaties te achterhalen aan de BVO als netwerkplatform heeft de onderzoeker elf semigestructureerde interviews afgenomen met zakelijke relaties van twee BVO’s. Daarnaast is bij beide BVO’s een interview afgenomen. Vanuit de kracht van het voetbal speelt de BVO een verbindende rol voor regionale organisaties. Momenteel voldoet de BVO redelijk aan de netwerkverwachtingen van zakelijke relaties. Door een actievere rol te spelen in het verbinden van het netwerk en het beter inspelen op specifieke behoeften, kunnen ze meer toegevoegde waarde creëren voor (potentiële) zakelijke relaties. De BVO zou hier baat bij hebben, omdat het voor hen uitzicht op meer sponsorinkomsten zou betekenen. 

Literatuurverwijzing: Permanand, N. (2014). De bvo: een broedplaats voor ontmoeting: een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van zakelijke relaties aan de betaald voetbal organisatie als regionaal netwerkplatform. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving