Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De Elfstedentocht en de media (2016)

een onderzoek naar de karakterisering van de Elfstedentocht door Nederlandse en Friese media in de twintigste eeuw

Auteur(s): Iris Bosch

In dit bachelorwerkstuk wordt onderzoek gedaan naar de karakterisering van de Elfstedentocht door Nederlandse en Friese media in de twintigste eeuw. Het beeld dat in de inleiding geschetst wordt van de Elfstedentocht als typisch Nederlands evenement, is in de twintigste eeuw niet in de berichtgeving van de media terug te zien. Het beeld dat Nederlandse en Friese media schetsten van de Elfstedentocht was vooral Fries gekleurd. Zelfs enkele buitenlandse media waren op de hoogte van de Friese wortels van de tocht. Een aantal aspecten kreeg in de loop van de tijd minder aandacht. Zo werd er minder de aandacht gevestigd op de gastvrijheid en enthousiasme van het Friese volk. Daarnaast werd er minder aandacht besteed aan de thuisrijders en dat de Friezen deze graag zouden zien winnen. Meer aandacht kwam er voor de commercialisering van de Elfstedentocht. Maar ondanks de grotere aandacht voor de Nederlandse aspecten en de mindere aandacht voor Friese gastvrijheid en de Friese rijders, bleven zowel de Friese als de Nederlandse media de nadruk leggen op het feit dat het de Friese Elfstedentocht was.

Literatuurverwijzing: Bosch, I. (2016). De Elfstedentocht en de media: een onderzoek naar de karakterisering van de Elfstedentocht door Nederlandse en Friese media in de twintigste eeuw. Nijmegen: Radboud Universiteit.

Omschrijving