Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De overtuigende kracht van sport (2016)

onderzoek naar de invloed van sportevenementen op de bereidheid te doneren aan goede doelen

Auteur(s): Sophie Pelders

De laatste jaren zijn fondsenwervende sportevenementen veelvoorkomend en ogenschijnlijk succesvol. Goede doelen zien de inkomsten uit collecte dalen en sportevenementen lijken de nieuwe manier van fondsenwerving te zijn. De vraag die opspeelt is, wat deze evenementen zo succesvol maakt. Zijn mensen eerder bereid om (meer) te doneren wanneer er sprake is van een sportevenement voor een goed doel? Dit is onderzocht in een experimenteel between-subjects design. In het experiment werden 159 Nederlanders in de leeftijd van 18-65 jaar blootgesteld aan een sportevenement of een collecte van een goed doel. De twee groepen zijn vergeleken op het gemiddeld gedoneerde bedrag. Daarnaast is er gekeken naar de invloed van de mate van eigen sportiviteit van de potentiële donateur. Naar verwachting is de bereidheid te doneren aan een sportevenement voor een goed doel hoger wanneer de potentiële donateur zelf sportief is. Uit de resultaten blijkt dat er geen verschil is in de bereidheid te doneren aan een sportevenement of aan een collecte. Bovendien is er geen invloed van de mate van eigen sportiviteit van de potentiële donateur gevonden. Dit zou betekenen dat potentiële donateurs niet eerder bereid zijn te doneren aan een sportevenement dan aan een collecte en ook niet eerder bereid zijn te doneren aan een sportevenement wanneer zij zelf sportief zijn dan wanneer zij zelf niet sportief zijn. De resultaten liggen niet in lijn der verwachting, daarom is er veel aandacht voor beperkingen en vervolgonderzoek. 

Literatuurverwijzing: Pelders, S. (2016). De overtuigende kracht van sport: onderzoek naar de invloed van sportevenementen op de bereidheid te doneren aan goede doelen. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving