Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Details maken het verschil (2015)

een onderzoek naar het effect van het geven van een instructie op de begrijpelijkheid en waardering van een sporttraining

Met behulp van dit onderzoek wordt getracht inzicht te verkrijgen van wat het effect is van het geven van video- of afbeeldinginstructies op de begrijpelijkheid en waardering van sporttrainingen. In dit onderzoek wordt het verschil in begrijpelijkheid en waardering van een sporttraining gemeten tussen drie conditiegroepen. De eerst groep bestaat uit respondenten die geen instructie voorgelegd krijgen, ook wel de controlegroep genoemd. De tweede groep bestaat uit respondenten die een instructie aan de hand van afbeeldingen voorgelegd krijgen, ook wel de afbeeldingsgroep genoemd. De derde groep bestaat uit respondenten die een instructie aan de hand van een video voorgelegd krijgen, ook wel de videogroep genoemd. Aan de hand van een beoordelingsformulier en een vragenlijst wordt gekeken wat het effect van instructies is op de begrijpelijkheid en waardering op een hockeytraining. De begrijpelijkheid valt hierbij op te delen in declaratieve en procedurele kennis.  

Literatuurverwijzing: Heijden, Y.V. van der (2015). Details maken het verschil: een onderzoek naar het effect van het geven van een instructie op de begrijpelijkheid en waardering van een sporttraining. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving