Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoe worden actieve openbaar toegankelijke schoolpleinen gerealiseerd? (2014)

succesfactoren bij openbaar toegankelijke schoolpleinen na schooltijd in Amsterdam

Auteur(s): Jorien Holman

Vijftien jaar geleden stond de aandacht voor het schoolplein nog in de kinderschoenen. Wie nu de sportbladen en de ‘sportliteratuur’ leest, krijgt een heel ander beeld. Met de Cruyff- en Krajicekcourts en de verschillende varianten, bijvoorbeeld schoolplein 14, is sport steeds meer de buurt in gekomen.

Dit onderzoek gaat over hoe het schoolplein na schooltijd als openbaar speelterrein kan worden gebruikt. De centrale onderzoeksvraag is als volgt: Hoe worden actieve openbaar toegankelijke schoolpleinen gerealiseerd?

Om de centrale onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn 2 casestudies verricht bij 2 openbaar toegankelijke schoolpleinen in verschillende buurten/stadsdelen. De keuze voor deze twee casestudies is ontstaan uit de schoolpleininventarisatie voor de gemeente Amsterdam. In deze inventarisatie zijn voor alle schoolpleinen gegevens verzameld over de openbaarheid en beslotenheid. Er zijn in de 2 casestudies gesprekken gevoerd met beleidsadviseurs van de betreffende stadsdelen, stadsdeel Zuid en stadsdeel Noord, met directies, docenten en conciërges van de twee basisscholen. Ook is er een gesprek met een ouder gevoerd.

Literatuurverwijzing: Holman, J. (2014). Hoe worden actieve openbaar toegankelijke schoolpleinen gerealiseerd?: succesfactoren bij openbaar toegankelijke schoolpleinen na schooltijd in Amsterdam. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving

  • Jaar:
    2014
  • Plaats:
    Utrecht
  • Uitgever(s):
    Universiteit Utrecht
  • Collatie:
    51 p. bijl.
  • Mediumsoort:
    Scriptie
  • Trefwoord(en):