Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Kunnen smartphone applicaties sportiviteit bevorderen? (2014)

hoe interactie in applicaties motivatie kan verhogen en de rol van eigen-effectiviteit en sociale ondersteuning binnen deze relatie

Auteur(s): Kim Wassenaar

Nieuwe media worden gekenmerkt door hun hoge mate van interactiviteit. Dit geldt ook voor smartphone applicaties, die de afgelopen jaren sterk in populariteit zijn toegenomen. Veel van deze applicaties zijn gericht op sport en gezondheid. Er is echter nog weinig bekend over de mogelijkheid om applicaties actief in te zetten om sportief gedrag te bevorderen. In dit onderzoek wordt gekeken naar het effect van interactieve smartphone applicaties op motivatie om te sporten. Tevens wordt onderzocht welke rol ondersteuning en eigen-effectiviteit spelen in dit verband. Participanten werden blootgesteld aan één van drie applicaties: een applicatie zonder interactie elementen, een applicatie die interactie met het medium toestond en een applicatie waarbij communicatie via het medium mogelijk was. Interactiviteit bleek een positief effect te hebben op motivatie. Dit verband werd gemedieerd door een verhoogd gevoel van ondersteuning in de conditie met het hoogste niveau van interactie. Interactie bleek geen effect te hebben op eigen effectiviteit.

Literatuurverwijzing: Wassenaar, K. (2014). Kunnen smartphone applicaties sportiviteit bevorderen?: hoe interactie in applicaties motivatie kan verhogen en de rol van eigen-effectiviteit en sociale ondersteuning binnen deze relatie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving