Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Praktijkkennis van docenten bewegingsonderwijs die lesgeven aan multiculturele klassen (2009)

Dit onderzoek onder 11 docenten bewegingsonderwijs van Nederlandse multiculturele klassen in het voortgezet onderwijs biedt inzicht in de praktijkkennis over strategieën in klassenmanagement en pedagogisch-didactische vakkennis (PCK). Daarvoor is in eerste instantie data verzameld onder de leerlingen van deze docenten over het interpersoonlijke leraarsgedrag. Alle docenten bewegingsonderwijs worden gezien als succesvol in het creëren van een positieve werksfeer. Interviews op basis van videobeelden werden gebruikt om data te verzamelen over de praktijkkennis van deze docenten. Zij waren unaniem in hun oordeel om positieve leraar-leerling relaties in het hart van hun klassenmanagement te plaatsen, vooral in deze multiculturele klassen. Overige resultaten tonen onder andere dat het genderdiscours dat heerst binnen het bewegingsonderwijs wordt versterkt door de culturele achtergrond van leerlingen uit niet-westerse landen. Conclusies richten zich op de specifieke waarde van het lesgeven in bewegingsonderwijs in multiculturele scholen en aanbevelingen richten zich op aanpassingen om het curriculum voor bewegingsonderwijs aan te passen op een cultureel responsieve manier.

Literatuurverwijzing: Doodewaard, C. van (2009). Praktijkkennis van docenten bewegingsonderwijs die lesgeven aan multiculturele klassen. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving