Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Relationship between motor and executive functioning in school-age children with pervasive developmental disorder not otherwise specified (2012)

Deze studie onderzoekt de motorische vaardigheden en het executief functioneren (EF) van 28 kinderen die gediagnostiseerd zijn met pervasive developmental disorder-not otherwise specified (PDD-NOS) met een gemiddelde leeftijd van 10 jaar en 6 maanden (7-12 jaar, 19 jongens, 9 meisjes) in vergelijking met leeftijd en geslacht gematchte normaal ontwikkelende kinderen. De mogelijke relatie tussen de motorische prestaties en EF bij kinderen met PDD-NOS wordt onderzocht. De motorische vaardigheden van de kinderen werden geëvalueerd met de MovementABC. EF, wat betreft het vermogen om te plannen, strategische besluitvorming en het oplossen van problemen, werd gemeten met de Tower of London (TOL) taak. In vergelijking met hun normaal ontwikkelde leeftijdsgenoten scoorden kinderen met PDD-NOS slecht op de MovementABC (p <.001) en de TOL (p <0.05). Ze hadden significant meer definitieve motorische problemen dan de normatieve steekproef van de MovementABC: 43% (handvaardigheden, p <0.001), 25% (balvaardigheden, p <0.001), en 25% (balans, p <0.001). Er waren significante relaties tussen handvaardigheid en de TOL score (r = -0.46, p <0.01), en tussen de balans en de TOL score (r = -0.41, p <0.05), wat betekent dat kinderen met een betere prestatie op de handvaardigheid subtest en de balans subtest een betere TOL score hadden dan kinderen met een slechtere prestatie. Kinderen met PDD-NOS hebben meer problemen met motorische vaardigheden, en deze problemen zijn gerelateerd aan het vermogen om te plannen, strategische besluitvorming, en probleem oplossen.

Literatuurverwijzing: Scherder, E.J.A., Houwen, S., Visscher, C., Schurink, J., & Hartman, E. (2012). Relationship between motor and executive functioning in school-age children with pervasive developmental disorder not otherwise specified.

Omschrijving