Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Schandalen in de sport, crisis voor de sponsor (2012)

onderzoek naar het gebruik van crisisresponsstrategieën bij schandalen in de sport

Auteur(s): Frederieke Koopman

In dit onderzoek is geanalyseerd in hoeverre het toepassen van een crisisresponsstrategie bij een schandaal in de sport de imagoschade van de sponsor kan beperken. Hierbij zijn de meest gewenste crisisresponsstrategie (corrigerende acties) en de minst gewenste crisisresponsstrategie (ontkenning) met elkaar vergeleken. Er is een online experiment uitgevoerd met 149 proefpersonen. In dit experiment is geen significant verschil gevonden tussen de twee verschillende crisisresponsstrategieën in de imagobeoordeling van de sponsor (Nike of Coca-Cola) en de imagobeoordeling van de sporter (Tiger Woods) of sportorganisatie (FIFA). Ook de factoren betrokkenheid bij de sport, fanbetrokkenheid, attributie van schuld en congruentie hebben geen invloed op de imagobeoordeling van de sponsor. De resultaten uit dit onderzoek zijn tegenstrijdig met voorgaand onderzoek over crisisresponsstrategieën waarbij wel een significant verschil werd gevonden tussen deze twee strategieën. Het gevonden resultaat is mogelijk te verklaren omdat dit onderzoek zich richt op de sportsector, waarbij een schandaal wellicht minder schadelijk is voor het imago van de sponsor en het merk dan wanneer dit wordt vergeleken met schandalen bij commerciële bedrijven in andere bedrijfstakken.

Literatuurverwijzing: Koopman, F. (2012). Schandalen in de sport, crisis voor de sponsor: onderzoek naar het gebruik van crisisresponsstrategieën bij schandalen in de sport. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving