Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Social media als hulpmiddel om Nederland meer te laten bewegen (2014)

experimenteel onderzoek naar de toepassing van sociale media bij sport en de invloed van zelfeffectiviteit op sportintentie

Auteur(s): Rosalinda Meijer

Dit experimentele onderzoek is gericht op de combinatie van het delen van sportprestaties op social media, zelfeffectiviteit en sportintentie. Als effect wordt beoogd dat het aantal mensen met overgewicht zal verminderen. Daarnaast zou van het delen van informatie met betrekking tot de sportprestaties een preventieve werking kunnen uitgaan en overgewicht voorkomen kunnen worden. In dit onderzoek zijn er 155 participanten geselecteerd. Deze participanten zijn via Facebook en email met behulp van een convenience sample geworven. De stimulus die zij kregen bestond uit een serie realistische foto’s, waarin een hardloopsituatie in combinatie met een applicatie werd gecreëerd. De prestaties werden op de applicatie getoond. De gemanipuleerde variabele ‘sportprestatie delen’ bestond uit twee condities. In de eerste conditie werd social media niet ingezet. In de tweede conditie werd dit wel gedaan en werden de sportprestaties gedeeld op Facebook. Na de stimulus volgde de vragenlijst waar sportintentie en zelfeffectiviteit gemeten werden. Uit de resultaten blijkt dat het delen van de sportprestaties op Facebook geen positiever effect had op de sportintentie dan het niet delen van de sportprestaties. Daarnaast werd er verwacht dat een hoge zelfeffectiviteit dit effect zou vergroten, ook dit bleek niet uit de resultaten te komen. 

Literatuurverwijzing: Meijer, R. (2014). Social media als hulpmiddel om Nederland meer te laten bewegen: experimenteel onderzoek naar de toepassing van sociale media bij sport en de invloed van zelfeffectiviteit op sportintentie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving