Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Social media en fan engagement in het Nederlandse betaald voetbal (2014)

Auteur(s): Timo Sweeren

In deze masterthesis staat de volgende onderzoeksvraag centraal: hoe kunnen de Nederlandse betaald voetbalclubs met behulp van social media de engagement van de voetbalfans vergroten? Deze relatie is onderzocht op basis van de bestaande literatuur en door het afnemen van kwalitatieve interviews met zowel medewerkers van Nederlandse betaald voetbalclubs als experts op het gebied van social media en fan engagement. Uit de resultaten blijkt dat social media een zeer geschikt middel is om de engagement van de fans te verhogen. De precieze invulling van een social media fan engagement strategie is per voetbalclub verschillend. De strategie is afhankelijk van de clubcultuur, de doelstellingen van de club en de behoeften van de achterban. De investering in een social media fan engagement strategie is op langere termijn ook van commerciële waarde. Clubs vergroten niet alleen de engagement van de fans maar ook de clubinkomsten. Loyale fans bezoeken meer wedstrijden, kopen meer fanartikelen en zijn actief in positieve mond-tot-mond reclame. Tevens zijn clubs met een loyale en in kaart gebrachte achterban aantrekkelijker voor sponsoren.

Literatuurverwijzing: Sweeren, T. (2014). Social media en fan engagement in het Nederlandse betaald voetbal. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.

Omschrijving