Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sport celebrity endorsement (2011)

de mediërende rol van fit, betrokkenheid van consument en het aantal endorsde producten op de relatie tussen brand awareness en brand loyalty

Auteur(s): Thorben Meijer

Met deze scriptie is getracht brand awareness en brand loyalty te testen zoals deze in brand equity theorieën word beschreven. De context waarin brand awareness en brand loyalty zijn getest is sports celebrity endorsement. Een marketingtool waarvan men denkt dat het een positief effect heeft op consumenten en daarom door vele bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. In de omgeving van Amsterdam is een questionnaire verspreid om de mening van de consument te meten op het gebied van sports celebrity endorsement, brand awareness en brand loyalty. Aanvullend zijn drie variabelen getest en is gekeken of deze variabelen een medieërende rol spelen in de relatie tussen brand awareness en brand loyalty. De mediatoren (1) aantal producten, (2) mate van geschiktheid en (3) de mate van betrokkenheid van consumenten bij sport vertonen individuele correlaties met brand awareness en brand loyalty. Ondanks deze correlaties kon echter maar één hypothesis getest worden op mediatie. Uiteindelijk is gebleken dat geen van de hypothesen een mediatie vertoont.

Literatuurverwijzing: Meijer, A.H.T.T. (2011). Sport celebrity endorsement: de mediërende rol van fit, betrokkenheid van consument en het aantal endorsde producten op de relatie tussen brand awareness en brand loyalty. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving