Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sport endorsers (2014)

de invloed van de afkomst van een endorser op merkattitude en koopintentie

Auteur(s): Jelle Visser

In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van afkomst van een sportendorser op de koopintentie en productattitude. Hierbij werden de variabelen identificatie en geloofwaardigheid meegenomen als mediatoren. Door middel van een experiment met een online vragenlijst is onderzocht of afkomst via identificatie en geloofwaardigheid de koopintentie en productattitude beïnvloedt. Uit de mediatieanalyse is naar voren gekomen dat er geen mediatie plaats vond. Afkomst had geen directe invloed op productattitude en koopintentie. Daarnaast bleek uit de resultaten, dat in tegenstelling tot wat in eerder onderzoek naar voren is gekomen, dat geloofwaardigheid een negatief effect heeft op koopintentie en productattitude. Echter is het mogelijk dat dit aan gebreken in de onderzoeksmethode te wijten is. Daarnaast bevestigden de resultaten eerder onderzoek door te laten zien dat identificatie met de endorser een positieve invloed heeft op de productattitude. Deze resultaten kunnen belangrijk zijn voor alle organisaties die endorsers in hun marketing willen gebruiken.

Literatuurverwijzing: Visser, J. (2014). Sport endorsers: de invloed van de afkomst van een endorser op merkattitude en koopintentie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving