Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sport, gender & sociale media (2016)

verschillen in verslaggeving over vrouwelijke en mannelijke toptennissers via Facebook

Auteur(s): Iris van de Ven

In deze studie worden de verschillen in verslaggeving tussen vrouwelijke en mannelijke professionele tennissers via Facebook onderzocht. Er is gekeken naar twee Facebook pagina’s, namelijk van de Grand Slams Wimbledon en de Australian Open, en de manier waarop de organisaties via dit sociale media kanaal vrouwen en mannen weergeven. Om te kijken hoe vrouwelijke en mannelijke toptennissers op deze websites werden vertoond, is er gebruikgemaakt van een inhoudelijke en discourse analyse. Teksten, foto’s en filmpjes op deze pagina’s werden geanalyseerd en bekeken vanuit de concepten seksisme, heteroseksisme/homofobie en invloed op marketing/promotie. Uiteindelijk bleek dat de verschillen tussen mannen en vrouwen groot zijn en dat mannen meer aandacht krijgen op de Facebook pagina’s. De verschillen tussen de representatie van de topsporters kan worden verklaard door een mannelijke hegemonie die een grote rol speelt in de huidige samenleving en ervoor zorgt dat vrouwen en bepaalde mannelijke groepen gedomineerd worden door een dominante mannelijke groep. 

Literatuurverwijzing: Ven, I. van de (2016). Sport, gender & sociale media: verschillen in verslaggeving over vrouwelijke en mannelijke toptennissers via Facebook. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving