Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sportapplicaties en social media als stimulans voor een sportievere levensstijl (2013)

Auteur(s): Anouk Jansen

In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed de mogelijkheid van sportapplicaties om sportprestaties te delen op social media heeft op de motivatie en het sportief zelfbeeld van de sporter. Niet iedereen sport regelmatig of leeft gezond, wat kan leiden tot overgewicht. Nieuwe technologieën, zoals applicaties en social media, kunnen helpen om mensen bewust te maken gezonder te leven of meer te sporten. Aan het experiment deden 128 respondenten mee en zij kregen de opdracht om zich in te leven in de situatie dat zij gingen hardlopen met een hardloopapplicatie. In de experimentele groep zagen de respondenten screenshots van de sportapplicatie na het hardlopen. Vervolgens werden deze sportprestaties gedeeld op een Facebookpagina die zij als hun eigen Facebookpagina moesten zien. In de controlegroep kregen de respondenten alleen de screenshots van de sportapplicatie te zien. Vervolgens kregen zij stellingen te zien die gericht waren op het meten van de motivatie en het sportief zelfbeeld. Er werd hier een onderscheid gemaakt tussen intrinsieke motivatie, sporten voor het plezier, en extrinsieke motivatie, sporten voor een bepaald doel. Er zijn echter geen significante resultaten te rapporteren wat betreft de invloed van het delen van de sportprestaties op social media op de motivatie en het sportief zelfbeeld van de sporter.

Literatuurverwijzing: Jansen, A. (2013). Sportapplicaties en social media als stimulans voor een sportievere levensstijl. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving