Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sportcommunity's of practice: leren in sportcommunity's (2015)

een kwalitatieve case-study bij Athletes in Action naar de beleving van vrijwilligers van sportcommunity's Havensport en FaceOff over het verband tussen enerzijds de inzet van de 'tools' sport en communitybuilding en anderzijds individuele ontwikkeling

Auteur(s): Wim de Boer

Veel organisaties zetten sport en communitybuilding in als ‘tools’ om ontwikkeling te realiseren. Deze ‘tools’ worden ingezet om ontwikkeling op individueel en maatschappelijk niveau te stimuleren. De grote vraag is echter onder welke voorwaarden de ‘tools’ sport en communitybuilding ontwikkeling realiseren. In dit onderzoek bekijkt de auteur onder welke voorwaarden de ‘tools’ sport en communitybuilding individuele ontwikkeling realiseren. Hij onderzoekt de inzet van de ‘tools’ sport en communitybuilding bij twee sportcommunity’s van Athletes in Action. Sportcommunity’s zijn groepen kerkelijke vrijwilligers die samen met jongeren uit de wijk een community vormen met als doelstelling om het christelijk geloof uit te dragen en voor te leven. Het is de bedoeling dat vrijwilligers en jongeren uit de wijk zich in deze community individueel ontwikkelen. De hoofdvraag van het onderzoek luidt: wat is volgens vrijwilligers van SC Havensport en SC FaceOff het verband tussen de inzet van de ‘tools’ sport en communitybuilding en hun eigen individuele ontwikkeling bij de sportcommunity’s?

Literatuurverwijzing: Boer, W. de (2015). Sportcommunity's of practice: leren in sportcommunity's: een kwalitatieve case-study bij Athletes in Action naar de beleving van vrijwilligers van sportcommunity's Havensport en FaceOff over het verband tussen enerzijds de inzet van de 'tools' sport en communitybuilding en anderzijds individuele ontwikkeling. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving