Spring naar content
Terug naar de kennisbank

The world is a giant playground (2016)

welke factoren zijn van invloed op het beweeg- en speelgedrag van kinderen uit groep 8 in 's-Hertogenbosch?

In dit onderzoek is bestudeerd welke factoren van invloed zijn op het beweeg- en speelgedrag van kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar en dan met name bij het bezoek aan speelplaatsen in de omgeving. Van drie basisscholen in ’s-Hertogenbosch, EC ’t Sparrenbos, BS de bron en Montessori Merlijn, hebben 57 leerlingen één week een gps meter en een accelerometer gedragen, waarbij ze hun dagelijkse activiteiten noteerden in een persoonlijk dagboekje. Bovendien zijn bij 14 van deze 57 kinderen interviews afgenomen, voortbouwend op de gegevens die uit de meters uitgelezen zijn. Uit de kwantitatieve resultaten van de accelerometers en gps-meters, maar ook uit de kwalitatieve data van de interviews en het persoonlijke dagboekje is gebleken dat bij het buiten bewegen en buitenspelen vooral het sociale aspect een grote rol speelt. Hieruit is gebleken dat het merendeel van de kinderen niet alleen naar een speelplek gaat, maar alleen als vriendjes ook mee gaan of daar al zijn. Ze hebben (bijna) geen beperkingen meer vanuit hun ouders als het om buitenspelen gaat en de invloed van vriendjes en vriendinnetjes wordt steeds groter. Daarnaast spelen met leeftijd veranderende interesses en het daarvoor beschikbaar materiaal op een speelplek een grote rol. 

Literatuurverwijzing: Heuvel, V.A.G. van den (2016). The world is a giant playground: welke factoren zijn van invloed op het beweeg- en speelgedrag van kinderen uit groep 8 in 's-Hertogenbosch?. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool.

Omschrijving