Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Topvoetbalsters en hun volgers over het gebruik en de betekenis van Twitter voor vrouwenvoetbal (2016)

In deze rapportage presenteren de auteurs de resultaten van een exploratieve studie onder topspeelsters en hun publiek over vrouwenvoetbal en sociale media, in het bijzonder Twitter. De centrale vraag is: hoe en waarom gebruiken Nederlandse topvoetbalsters en hun fans Twitter en wat is de betekenis in relatie tot de bredere (media)acceptatie van vrouwenvoetbal? Deze rapportage verschijnt in het kader van het meerjarig onderzoeksproject (2013-2016) Van voetbalvrouwen naar vrouwenvoetbal: een interdisciplinair onderzoek naar de maatschappelijke impact van meidenvoetbal in Nederland van Martine Prange (Universiteit Leiden) en Martijn Oosterbaan (Universiteit Utrecht) binnen het NWO Sport programma. Het Mulier Instituut voert daarbinnen verschillende deelstudies uit. Enkele conclusies van het onderzoek waarvan deze rapportage verslag doet: er zijn veel ‘serieuze’ mannelijke en vrouwelijke volgers van vrouwenvoetbal; online en sociale media vormen een belangrijke nieuwsfunctie bij vrouwenvoetbal; vrouwelijke volgers willen leren van topspeelsters; speelsters zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie; en er is een paradox omtrent de (acceptatie) van seksuele diversiteit en de angst voor stigmatisering vrouwenvoetbal.

Literatuurverwijzing: Elling, A., & Stentler, L. (2016). Topvoetbalsters en hun volgers over het gebruik en de betekenis van Twitter voor vrouwenvoetbal. Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut MEDI-TB-0003 Beschikbaar
Mulier instituut BIEB-386 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving