Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Vergelijkingsonderzoek traditioneel en diepwatertraject (2013)

eindrapportage

Auteur(s): Tim Hamaker, Arief Felix

Tijdens het schooljaar 2012/2013 is in opdracht van DMO, gemeente Amsterdam een analyse gemaakt van de leerprestaties van leerlingen die leren zwemmen via een diepwaterlesmethode. Ze zijn vergeleken met de leerprestaties van leerlingen die via een traditionele ondiepe lesmethode leren zwemmen. Het onderzoek vond plaats in het Sloterparkbad. In dit rapport staan de meest relevante cijfers en analyses vermeld. Ervaringen van de zwemonderwijzer zijn meegenomen in het onderzoek. De resultaten en ervaringen kunnen ondersteund zijn bij beleidskeuzes omtrent het schoolzwemmen en de lesmethode. Twee vragen kwamen in het onderzoek aan de orde: Hoe presteren de twee lesmethodes ten opzichte van elkaar? Hoe werd het lesgeven met de lesmethodes ervaren?  

Literatuurverwijzing: Hamaker, T., & Felix, A. (2013). Vergelijkingsonderzoek traditioneel en diepwatertraject: eindrapportage. Amsterdam: Social Detectives.

Omschrijving