Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Verkenning kinderen en speelnatuur (2008)

literatuurstudie en inventarisatie van vigerend rijksbeleid en spelers in het veld

Dit rapport beschrijft de resultaten van een literatuurstudie naar de baten van (speel)natuur voor kinderen en van twee inventarisaties: a) het vigerend rijksbeleid en b) een stakeholdersanalyse onder praktijkinitiatieven. De veronderstelling dat buitenspelen in de natuur belangrijk is voor kinderen, wordt breed gedragen. De consistente aanwijzingen, afkomstig uit een breed scala van experimentele en beschrijvende onderzoeken, maken het geloofwaardig dat contact met de natuur bijdraagt aan de gezondheid en de cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en aan het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsbesef. Tegelijkertijd met de overtuiging dat contact met de natuur belangrijk is voor kinderen, zijn er signalen dat de mogelijkheden voor kinderen om in contact te komen met die natuur onvoldoende zijn. De jeugd vormt een belangrijk thema in het beleid van de rijksoverheid. Opvallend is de grote samenhang in de beleidsontwikkeling van verschillende departementen: er lopen veel interdepartementale programma’s, waartussen dwarsverbanden bestaan: ze bouwen op elkaar voort en vullen elkaar aan.

Literatuurverwijzing: Langers, F., Blitterswijk, H. van, Brinkhuijsen, M., & Westerink, J. (2008). Verkenning kinderen en speelnatuur: literatuurstudie en inventarisatie van vigerend rijksbeleid en spelers in het veld. Wageningen: Alterra.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut RUIM-TB-0014 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving