Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Vierdaagsemarsen, honderdste editie (2016)

effectmeting Nijmeegse evenementenmonitor

2016 is voor Nijmegen een ‘kroonjaar’; een jaar vol bijzondere evenementen, met de honderdste editie van de Vierdaagsemarsen als een van de hoogtepunten. Rond dit kroonjaar wordt een aantal effectmetingen uitgevoerd, waaronder dit onderzoek naar de Vierdaagsemarsen. Het doel is om inzicht te krijgen in de betekenis van de Vierdaagsemarsen voor Nijmegen, in inhoudelijk, economisch en promotioneel opzicht. De gemeente heeft dergelijk onderzoek naar de marsen voor het laatst uitgevoerd in 2008. De basis voor het onderzoek vormen statistieken zoals geleverd door Stichting DE 4DAAGSE. Daarnaast zijn 373 willekeurige wandelaars geënquêteerd. Andere partijen, zoals toeschouwers en organisatie, blijven in dit onderzoek buiten beschouwing. Het grote aantal deelnemers, waarvan de meerderheid minstens vier dagen overnacht, brengt een aanzienlijke economische impact met zich mee. Naar schatting brengen de wandelaars ruim 11 miljoen aan extra bestedingen naar Nijmegen en omgeving (ruim 8 miljoen in Nijmegen, ruim 3 miljoen in de regio).  

Literatuurverwijzing: Gemeente Nijmegen, Onderzoek en Statistiek (2016). Vierdaagsemarsen, honderdste editie: effectmeting Nijmeegse evenementenmonitor. Nijmegen: Gemeente Nijmegen, Onderzoek en Statistiek.

Omschrijving