Wat doe je met emoties in de gymles? (2017)
over emotieregulatie in de gymles
Een groepje kinderen speelt een tikspel. Ik zie dat Timo boos wordt, Kay een harde duw geeft en vervolgens boos de gymzaal uitloopt. Als ik vraag wat er aan de hand is zegt Timo niets en kijkt boos langs mij heen. Ik probeer nog eens te vragen wat er aan de hand is en na een tijdje zegt Timo op een boze toon: ‘Kay tikt alleen maar steeds mij, dat vind ik heel oneerlijk’. Ik stel voor dat we Kay erbij vragen om het samen uit te praten. Ondertussen denk ik ook aan de 28 andere kinderen die nu al 5 minuten alleen in de zaal zijn. Dus ik probeer Timo terug de zaal in te praten, wat erg lastig blijkt te zijn. Het uitpraten verloopt vervolgens niet echt soepel. Kay snapt het probleem niet en Timo blijft bokkig over het voorval.
Literatuurverwijzing: Visser, C. (2017, november). Wat doe je met emoties in de gymles?: over emotieregulatie in de gymles. Lichamelijke opvoeding 105 (pp. 10-13)