Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Zelfregulering in de gymles

Auteur(s): Mario Blom

Zelfregulering is een belangrijke vaardigheid die leerlingen de kans biedt om een leven lang te blijven leren en ontwikkelen, wat cruciaal is om mee te blijven bewegen in een dynamische maatschappij. Het doel van onderwijs is om zich zo te laten ontwikkelen om actieve burgers te worden. Het is belangrijk dat leerlingen leren om zelf kennis op te doen en hun eigen leerproces te sturen (Brand-Gruwel et al., 2014). Zelfstandigheid is daarmee een kernwaarde voor persoonsontwikkeling (Berends, 2015). Zelfsturend leren bevorderen biedt leerlingen de basis om een  leven lang te blijven leren (Alderman & MacDonald, 2015). Bewegingsonderwijs is uitermate geschikt om zelfregulerend leren als vaardigheid te bevorderen. Juiste ondersteuning vanuit de leraar is hierbij van groot belang. In dit artikel wordt uitgelegd wat zelfregulering is, hoe het tot uiting komt in de gymles en wordt afgesloten met handreikingen om zelfregulering te stimuleren aan de hand van enkele  praktijkvoorbeelden.

zelfregulering, bewegingsonderwijs

Literatuurverwijzing: Blom, M. (2025, juli). Zelfregulering in de gymles. LO Magazine 113 (pp. B63 - B65)

Omschrijving

  • Jaar:
    2025
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine