Healthy Heroes
Doelgroep
De einddoelgroep bestaat uit kinderen en jongeren met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, en/of gedragsproblematiek in een leersetting (de omgeving waar leren plaatsvindt). Intermediaire doelgroepen zijn school-/teamleiders, vakdocenten, groepsdocenten, gastdocenten, begeleiders, ouders/verzorgers/verwanten en lokale aanbieders.
Doel
Dat meer kinderen en jongeren met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, en/of gedragsproblematiek een gezonde en actieve leefstijl hebben. Meer specifiek gaat het om gezond eten, voldoende bewegen en (de voorbereiding op) het hebben van een bijbaan of (vrijwilligers)werk (inclusie)
Aanpak in het kort
Healthy Heroes bestaat uit verschillende leerlijnen die in samenhang zorgen dat kinderen en jongeren met een beperking gedurende hun leerloopbaan groeien naar een gezonde en actieve leefstijl. Alle leerlijnen volgen dezelfde methodiek van kennismaken naar verdiepen en vervolgens gewoontes bouwen. Met een breed scala aan activiteiten en mogelijkheden, sluit Healthy Heroes aan bij de diversiteit binnen de doelgroep. De leerlijnen worden uitgevoerd door (gast)docenten. Projectleiders van Stichting Special Heroes Nederland initiëren lokale samenwerkingen voor de uitvoering van Healthy Heroes en ondersteunen bij de (structurele) inbedding ervan.
Materialen
Alle lesmaterialen van Healthy Heroes zijn beschikbaar in een digitale leeromgeving (Werkplaats). Daarnaast kunnen uitvoerders ook gebruikmaken van fysieke materialen, zoals leskisten om de uitvoering van de lessen te vergemakkelijken.
Organisatie en locatie
Healthy Heroes wordt uitgevoerd in een leersetting voor kinderen en jongeren met een beperking. Dit kan een school, organisatie, kinderdagcentrum, woonzorglocatie, sport- of cultuurvereniging zijn. Vaak gaat het om scholen binnen het gespecialiseerd of praktijkonderwijs.
De activiteiten binnen een Healthy Heroes leerlijn kunnen door een docent van de school worden verzorgd. De school kan er ook voor kiezen om hiervoor een gastdocent van Special Heroes in te zetten. Ook kan worden gekozen voor een combinatie hiervan, waarbij een deel wordt verzorgd door de docent en een deel door de gastdocent. Bij de uitvoering van zowel binnenschoolse als buitenschoolse leerlijnactiviteiten wordt samengewerkt met lokale aanbieders (zoals sportverenigingen) en andere samenwerkingspartners (zoals gemeenten, bedrijven). Projectleiders ondersteunen de uitvoerders.
De school moet beschikken over lesruimtes waarin de verschillende activiteiten verantwoord kunnen worden uitgevoerd (zoals een lokaal met tafels en schone materialen, handenwasfaciliteit om met de leerlijn Eten & Drinken te werken, sportruimtes met materialen om met de leerlijn Sport & Bewegen aan de slag te gaan; digitale hulpmiddelen indien van toepassing bij alle leerlijnen).
Meer informatie
- beschrijving_healthy_heroes.pdf
Over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.