Esports, gaming en gamification
We maken onderscheid tussen esports, gaming en gamification (EGG). Esports (topsport), gaming (recreatief spelen) en gamification (gebruik maken van games in een niet-game setting) zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving.
De ontwikkeling gaat razendsnel en veel (nieuwe) ondernemingen springen in deze wereld. Er is nog veel onduidelijk over de effectiviteit en de langetermijneffecten van de ontwikkelde EGG-interventies. Hierdoor ontstaat er voor beleidsmakers en eindgebruikers de behoefte om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen op het gebied van esports, gaming en gamification om te zien of , en zo ja, hoe EGG-interventies in te zetten zijn in het traditionele sport- en beweegwerkveld.
Bekijk ook:
Trends en ontwikkelingen
De laatste jaren wordt er meer en meer naar de EGG-wereld gekeken. Door de coronacrisis neemt dit alleen nog maar meer toe. De ‘oude’ manier van sporten is niet meer vanzelfsprekend en mensen hebben alternatieven nodig. De digitalisering van sport en sportbeleving zijn daarbij belangrijke pijlers.
Waarvoor kun je bij ons terecht?
We bekijken waar gamen en gamification kunnen bijdragen aan het vergroten van de kwaliteit en effectiviteit van sport en bewegen en bieden relevante kennis voor professionals. Waar het gaat om esports, ondersteunen we coaches met kennis die hen helpt om hun talenten optimaal te begeleiden naar een topprestatie. We verzamelen en delen best practices, maar ook ervaringen die minder succesvol zijn gebleken. Ook verbinden we de EGG-wereld, het onderzoeksveld en de sport- en beweegprofessional door een kennisconsortium in te richten of aan te sluiten bij een bestaand kennisnetwerk.

In twaalf hoofdstukken word je meegenomen in de wereld van esports vanaf het ontstaan tot actuele praktijkvoorbeelden van nu. Voor beleids-makers, onderzoekers en praktijkprofessionals.
Onze ambitie
Onze ambitie is om een betrouwbare kennisbron te zijn met objectieve informatie over EGG, gericht op sport en bewegen. Om dat te realiseren is verbondenheid nodig met ontwikkelaars, het onderzoeksveld en de professionals en beleidsmakers uit het werkveld.
Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?
dr. Herman IJzerman
- Accountmanager
Als accountmanager van zowel Topsport als Esports, Gaming en Gamification (EGG) is Herman eindverantwoordelijk voor de positionering van zowel de thema’s Topsport en EGG als het kenniscentrum.
Door objectief naar de ontwikkelingen in het veld en in wetenschappelijk onderzoek te kijken is het mogelijk beleidsmakers, onderzoekers en professionals uit het sport- en beweegwerkveld te voorzien van state of the art adviezen. Gesprekspartners zijn onder andere gemeente- provincie- en rijksambtenaren, ontwikkelaars en onderzoekers van hogescholen en universiteiten, maar ook professionals uit zowel de esports- als de traditionele sportwereld.