Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hygiëne en veiligheid

in juridisch perspectief

Auteur(s): Sandra Roelofsen

Kinderen bewegen veel en graag; een actieve leefstijl stimuleren en vasthouden is een van de opdrachten van het bewegingsonderwijs. Beter leren bewegen is het doel en dat in een veilige omgeving met ook nog eens aandacht voor persoonlijke hygiëne van de leerlingen. Van al dat bewegen ga je immers zweten… en ook daar aandacht aan geven hoort bij een introductie in de (fysieke gevolgen) van de bewegingscultuur. Veilig werken is ook juridisch van belang voor leraren: gaat het echt mis dan kun je aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Hoe voorkom je dat? En hoe ga je om met hygiëne na de gymles? Wat kun je wel en niet vragen van leerlingen (en ouders) als het om douchen gaat? 

Literatuurverwijzing: Roelofsen, S (2016, januari). Hygiëne en veiligheid: in juridisch perspectief. Lichamelijke opvoeding 104 (pp. 8-10)