Beroep: Buurtsportcoach
Jongeren digitaal bereiken in Moerdijk
De wereld van jongeren verschuift zich steeds meer naar een digitale wereld. Deze ontwikkeling vroeg bij Meer Moerdijk, een team van combinatiefunctionarissen, ook om verandering in hun aanpak. Naast de reguliere activiteiten heeft Meer Moerdijk ook een digitale aanpak.
Online Jongerenwerker Dirk Leijten neemt je mee in zijn streaming studio en activiteiten. Laat je inspireren door de praktische voorbeelden en leer van een echte pionier!
Praktijkvoorbeeld Moerdijk: Hoe bereik je jongeren digitaal?
Opgroeien in armoede: in beweging met games en gamification
Al jaren blijven kinderen en jongeren in armoede situaties sterk achter in sport- en beweegdeelname. Traditionele sportverenigingen en hun aanbod lijken voor deze groep niet altijd meer te passen bij hun behoeften. Wél weten we dat de jeugd graag gamet.
Daarom is het tijd om meer om ons heen te kijken naar innovatieve oplossingen om deze jeugd in beweging te krijgen. Zouden games en gamification-toepassingen een onderdeel van de oplossingen kunnen zijn? En zo ja, op welke wijze dan? Samen met Nolan Noordzij van House of Esports wisselen we van gedachten.
Opgroeien in armoede: in beweging met games en gamification
Gamification van sport en bewegen
In deze kennissessie leer je van Rob Hulsen, co-founder van gamestudio Hulan, de do’s and dont’s van het gamificeren van sport en beweging. Waarom werkt gamification? Welke theorieën zitten achter game-design? En waarom is de combinatie met sport en bewegen zo goed?
Aan de hand van praktische voorbeelden van de door Hulan ontwikkelde games en gamification-toepassingen word je vast en zeker geïnspireerd.
Gamification van sport en beweging
Fitcoins brengen je in beweging
Wanneer we mensen in beweging willen brengen, hebben we het al snel over sport als oplossing. Maar het probleem is niet dat we te weinig sporten, we zitten teveel. En hoe help je nu mensen uit de stoel, wanneer we in onze maatschappij voortdurend worden beloond om te blijven zitten. Precies, door niet het stilzitten maar juist het bewegen te gaan belonen. Dat is de missie van Its My Life en technologie helpt daarbij.
In deze presentatie laat René Sielhorst zien hoe dat werkt in de praktijk. Welke ervaringen zijn opgedaan bij bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen. Wat werkt niet en wat werkt wel. Sinds de oprichting in 2011 heeft Its My Life beweegdata verzameld van meer dan 30.000 gebruikers. Deze data leveren een schat aan informatie op die René met jou gaat delen tijdens zijn presentatie.
Its My Life: Fitcoins brengen je in beweging
Gamen en interactief bewegen in de gemeente Heusden
Stichting de Schroef ziet kansen om gamen en interactief bewegen structureel in te zetten bij haar verschillende doelgroepen in de gemeente Heusden. Daarom is de stichting in 2021 een traject gestart samen met Amare Zorgcoaching, Prisma, de Bibliotheek Heusden, Bijeen, GeeGee gaming, Denise Vervuren en het Sportinnovator Centrum voor Interactief Bewegen. Er is in een eerste project onderzocht op welke manier en bij welke doelgroepen, gamen kan worden ingezet om sporten/bewegen te stimuleren en (beweeg)vaardigheden verder te ontwikkelen.
Dus wil je weten hoe je (strategisch) aan de slag gaat met games om mensen in beweging te krijgen? Dan deelt Paulien Kok graag haar inzichten over het proces, de resultaten en het vervolg.
Gamen en interactief bewegen in de gemeente Heusden
Interactief bewegen: van pionier tot expert
In deze keynote neemt Carla Scholten je mee in het verhaal van de start van Embedded Fitness als onderneming op het gebied van interactief bewegen. Ze spreekt over de technologieën uit die tijd, de veranderingen en trends. Hoe de verschillende doelgroepen een groeiende behoefte hebben aan nieuwe bewegingsmogelijkheden passend bij de belevingswereld van nu. Ook vertelt ze over de barrières van de doelgroepen om te komen tot implementatie. In alles een boeiende en uitdagende ontwikkeling.
Interactief bewegen: van pionier tot expert
Interactieve technologie en beweeggames in België
Sportinnovatiecampus van hogeschool Howest en Sport Vlaanderen zetten technologie in als middel om zo veel mogelijk doelgroepen aan het bewegen te krijgen. Naast het ontwikkelen en implementeren van eigen exergames worden op de Sportinnovatiecampus ook commerciële beweeggames aangekocht en getest.
In 2021 opende Howest & Sport Vlaanderen een gloednieuwe Sportscube for Active Gaming. Innovatiemanager Eefje Battel deelt unieke cases en de geleerde lessen. Breng jij jouw kennis over exergaming ook naar de next level?
Dé Vlaamse proeftuin voor interactieve technologie en beweeggames
E-learning typen ouders: in gesprek over sport en bewegen
E-learning typen ouders: in gesprek over sport en bewegen
Werk jij veel met kinderen en hun ouders? Misschien herken je dat in gesprek gaan met deze ouders over het beweeggedrag van hun kind niet altijd vanzelf gaat. Aansluiten op de belevingswereld van verschillende typen ouders is een eerste stap richting het overbrengen van jouw boodschap. Hoe je dat doet, ontdek je in deze e-learning.
Bekijk ook:
Aan de slag
In deze e-learning kom je erachter hoe je jouw boodschap goed overbrengt in het gesprek met ouders over het sport- en beweeggedrag van hun kinderen.
Je bent niet ingelogd
Log in om dit product af te nemen. Heb je nog geen account? Bekijk dan alle voordelen of meld je direct aan.

Hoe krijg je ouders mee in het belang van sport en bewegen?
Dat voldoende bewegen al op jonge leeftijd belangrijk is, weet jij als geen ander. Maar dit overbrengen naar ouders vanuit jouw rol als professional, is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat je jouw boodschap zó overbrengt, dat ouders het belang hiervan inzien? Dit doe je door in eerste instantie aan te sluiten bij de belevingswereld van de ouders en bij wat zij belangrijk vinden. In deze e-learning leer je meer over hoe je dat doet in gesprekken met ouders. Zo wordt het voor jou als professional én de ouder makkelijker om samen in gesprek te gaan over het beweeggedrag van een kind.
Wat kun je verwachten?
De e-learning Typen ouders is gericht op professionals die regelmatig ouders van jonge kinderen spreken, zoals professionals in de jeugdgezondheidszorg, kinderfysiotherapeuten of sociaal werkers. Het is gebaseerd op een model van MarketResponse waaruit duidelijk wordt dat ouders kunnen verschillen op het niveau van motieven en houding ten aanzien van het ouderschap. Deze zogenoemde oudersegmenten vormen een handige kapstok die jij als professional kunt gebruiken om jouw boodschap succesvol over te brengen richting ouders. In deze korte e-learning leer je verschillende typen ouders herkennen via casussen. Tussendoor krijg je handvatten, do’s en don’ts voor het gesprek met ouders over het sport- en beweeggedrag van hun kind.

Totstandkoming van de e-learning
Vanuit de praktijk komt vaak de vraag hoe je als professional het gesprek over sport en bewegen goed aangaat met ouders. Om deze professionals hierbij te ondersteunen, hebben we deze e-learning ontwikkeld. De theorie achter de e-learning is gebaseerd op een model van MarketResponse. De inhoud van de e-learning is ontwikkeld samen met professionals uit de praktijk en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg (NCJ) en getoetst bij een klankbordgroep van praktijkprofessionals. De casussen zijn eveneens tot stand gekomen met hulp van deze klankbordgroep. Dit is verwerkt door onderzoeksbureau iresearch en Kenniscentrum Sport & Bewegen.
Meer informatie of ondersteuning?
Chantal van den Thillart
Specialist
Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:
Geen items gevonden
Een vernieuwd Kennisevent EGG op 8 oktober 2024 in H20 Esports Campus
Op 8 oktober 2024 organiseren Kenniscentrum Sport & Bewegen en Techonomy de vierde editie van Kennisevent Esports, Gaming en Gamification (EGG). Op de plek waar EGG tot leven komt, namelijk de H20 Esports Campus in Purmerend, staat het Kennisevent dit jaar in het teken van het zetten van de volgende stap in de wereld van EGG.
De branche, en daarmee ook de sport- en beweegprofessionals, worden steeds volwassener op het gebied van esports, gaming en gamification. Het Kennisevent groeit mee. Daarom ligt er in dit nieuwe concept, naast inspireren en informeren, een sterke focus op transformeren. Oftewel, het vertalen van de aanwezige kennis en ervaring naar mogelijke stappen voor het werkveld.
Locatie
Voor het eerst vindt deze editie van het Kennisevent plaats op de locatie die het hart vormt van esports, gaming en gamification: de H20 Esports Campus in Purmerend. Met het grootste permanente esportsstadion van West-Europa en meerdere gaming areas is dit de plek waar Kennisevent EGG thuishoort.
Programma
Er wordt hard gewerkt aan het samenstellen van het programma. Zeker is al wel dat Kennisevent EGG uit zowel kennissessies als interactieve workshops bestaat.
Nieuw dit jaar is dat ook de community zelf de mogelijkheid krijgt om een inhoudelijke bijdrage aan het programma te leveren. Geïnteresseerden kunnen vóór 17 juni een inzending indienen om mogelijk deel uit te maken van het programma van Kennisevent EGG 2024.
Netwerken
Een belangrijk onderdeel van Kennisevent EGG 2024 is de (inter)actie. Er is dan ook voldoende ruimte om te netwerken. Dit kan tijdens het event, maar ook van tevoren online. Op Kenniscord EGG, een online Discord-community, kunnen professionals vragen stellen, ervaringen, praktische en wetenschappelijke kennis delen en elkaar inspireren.
Bezoekers
Kennisevent EGG is interessant voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met esports, gaming en gamification. De focus ligt met name op:
- Onderwijs, onderzoek en wetenschap (docenten van het MBO, HBO en WO met/en studiegroepen van minor opleidingen op het gebied van esports, gaming en gamification, (docent)onderzoekers en wetenschappers)
- Beleid (bestuurders, politici, (innovatie)managers en beleidsmedewerkers en -makers van overheden, sportbonden, sportserviceorganisaties en zorginstellingen)
- Esports, gaming en tech (game- en appontwikkelaars, de esports professionals en de managers en CEO’s van esportsorganisaties)
- Sport- en beweegservice (medewerkers van sportbonden en sportserviceorganisaties, buurtsportcoaches, jongerenwerkers, trainers, leefstijlcoaches en sport-en beweegconsulenten)
Tickets
Alle informatie over Kennisevent EGG 2024 is te vinden op https://www.kenniseventegg.nl. Vanaf vandaag zijn ook de tickets te verkrijgen.
Beweegapps in de wijk om de jeugd in beweging te krijgen
Steeds meer beweegapps maken gebruik van gamification. Maar hoe ziet gamification eruit, wat werkt en wat werkt nog minder goed? Het inzetten van gamified apps en gamification in de wijk biedt kansen om beweeggedrag onder jeugd te bevorderen. Waar lopen kinderen en professionals (zoals buurtsportcoaches) momenteel tegenaan? Dr. Ayla Schwarz (Wageningen University & Research) deelt inzichten uit het Living Lab en literatuuronderzoek.