Beroep: Buurtsportcoach
Meer buitenspelen met interactieve lokale speelplekken
Er wordt steeds minder buiten gespeeld. Om dit toch te stimuleren hebben grotere speeltuinen vaak al dure interactieve speelplekken, maar deze interactieve aanpassingen zijn in de kleinere speelplekken vaak afwezig. Daarom hebben dr. Dennis Reidsma (Universiteit Twente) en zijn team drie interactieve add-ons ontworpen voor kleine, lokale speelplekken om kinderen te stimuleren om meer buiten te spelen.
Benieuwd naar de voorbeelden en zijn visie op het stimuleren van spel met technologie in de buitenruimte? Kijk zijn presentatie terug.
Meer buitenspelen met interactieve lokale speelplekken
De voorwaarden van een interactieve beweegvriendelijke omgeving
Weet jij wat de mogelijke voordelen en risico’s zijn van interactieve technologie voor sport en bewegen in de buitenruimte? En waarom het interessant is om de publieke ruimte interactief te maken volgens de literatuur? Onderzoeker dr. ir. Loes van Renswouw (TU Eindhoven) geeft antwoord.
Ze deelt de voorwaarden voor een succesvolle implementatie, hoe je risico’s beperkt en welke overwegingen je moet nemen als beleidsprofessional bij de aanschaf en implementatie van een interactief toestel in de publieke ruimte.
Interactieve beweegvriendelijke omgeving: Waarom niet?
Nederland in cijfers: apps en devices voor sportieve activiteiten
In 2016, 2019 en 2022 deed Mulier Instituut in opdracht van het ministerie van VWS onderzoek naar het gebruik van apps en devices voor sportieve activiteiten onder de Nederlandse bevolking.
In deze presentatie geeft dr. Remko van den Dool (Mulier Instituut) je inzicht in de ontwikkeling van het gebruik, het profiel van gebruikers en redenen om wel of geen apps en/of devices voor sportieve activiteiten te gebruiken.
Nederland in cijfers: apps en devices voor sportieve activiteiten
CityLegends en Dordrecht: connecting urban sports
In deze presentatie nemen Jimmy Hermans (City Legends) en Tim Verbaas (Gemeente Dordrecht) je mee in hoe zij de ongrijpbare urban scene digitaal en fysiek hebben samengebracht in Dordrecht. Waarbij ze tools hebben gebruikt zoals de CityLegends App, een data-gedreven City Dashboard en een straatraad.
Want hoe kom je in contact met jongeren? Hoe kunnen digitale en fysieke componenten elkaar versterken? En hoe versterkt dit urban sports en daarmee meer sport en bewegen? Vragen die allemaal aan bod komen.
Connecting the urban sports
Jongeren digitaal bereiken in Moerdijk
De wereld van jongeren verschuift zich steeds meer naar een digitale wereld. Deze ontwikkeling vroeg bij Meer Moerdijk, een team van combinatiefunctionarissen, ook om verandering in hun aanpak. Naast de reguliere activiteiten heeft Meer Moerdijk ook een digitale aanpak.
Online Jongerenwerker Dirk Leijten neemt je mee in zijn streaming studio en activiteiten. Laat je inspireren door de praktische voorbeelden en leer van een echte pionier!
Praktijkvoorbeeld Moerdijk: Hoe bereik je jongeren digitaal?
Opgroeien in armoede: in beweging met games en gamification
Al jaren blijven kinderen en jongeren in armoede situaties sterk achter in sport- en beweegdeelname. Traditionele sportverenigingen en hun aanbod lijken voor deze groep niet altijd meer te passen bij hun behoeften. Wél weten we dat de jeugd graag gamet.
Daarom is het tijd om meer om ons heen te kijken naar innovatieve oplossingen om deze jeugd in beweging te krijgen. Zouden games en gamification-toepassingen een onderdeel van de oplossingen kunnen zijn? En zo ja, op welke wijze dan? Samen met Nolan Noordzij van House of Esports wisselen we van gedachten.
Opgroeien in armoede: in beweging met games en gamification
Gamification van sport en bewegen
In deze kennissessie leer je van Rob Hulsen, co-founder van gamestudio Hulan, de do’s and dont’s van het gamificeren van sport en beweging. Waarom werkt gamification? Welke theorieën zitten achter game-design? En waarom is de combinatie met sport en bewegen zo goed?
Aan de hand van praktische voorbeelden van de door Hulan ontwikkelde games en gamification-toepassingen word je vast en zeker geïnspireerd.
Gamification van sport en beweging
Fitcoins brengen je in beweging
Wanneer we mensen in beweging willen brengen, hebben we het al snel over sport als oplossing. Maar het probleem is niet dat we te weinig sporten, we zitten teveel. En hoe help je nu mensen uit de stoel, wanneer we in onze maatschappij voortdurend worden beloond om te blijven zitten. Precies, door niet het stilzitten maar juist het bewegen te gaan belonen. Dat is de missie van Its My Life en technologie helpt daarbij.
In deze presentatie laat René Sielhorst zien hoe dat werkt in de praktijk. Welke ervaringen zijn opgedaan bij bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen. Wat werkt niet en wat werkt wel. Sinds de oprichting in 2011 heeft Its My Life beweegdata verzameld van meer dan 30.000 gebruikers. Deze data leveren een schat aan informatie op die René met jou gaat delen tijdens zijn presentatie.
Its My Life: Fitcoins brengen je in beweging
Gamen en interactief bewegen in de gemeente Heusden
Stichting de Schroef ziet kansen om gamen en interactief bewegen structureel in te zetten bij haar verschillende doelgroepen in de gemeente Heusden. Daarom is de stichting in 2021 een traject gestart samen met Amare Zorgcoaching, Prisma, de Bibliotheek Heusden, Bijeen, GeeGee gaming, Denise Vervuren en het Sportinnovator Centrum voor Interactief Bewegen. Er is in een eerste project onderzocht op welke manier en bij welke doelgroepen, gamen kan worden ingezet om sporten/bewegen te stimuleren en (beweeg)vaardigheden verder te ontwikkelen.
Dus wil je weten hoe je (strategisch) aan de slag gaat met games om mensen in beweging te krijgen? Dan deelt Paulien Kok graag haar inzichten over het proces, de resultaten en het vervolg.
Gamen en interactief bewegen in de gemeente Heusden
Interactief bewegen: van pionier tot expert
In deze keynote neemt Carla Scholten je mee in het verhaal van de start van Embedded Fitness als onderneming op het gebied van interactief bewegen. Ze spreekt over de technologieën uit die tijd, de veranderingen en trends. Hoe de verschillende doelgroepen een groeiende behoefte hebben aan nieuwe bewegingsmogelijkheden passend bij de belevingswereld van nu. Ook vertelt ze over de barrières van de doelgroepen om te komen tot implementatie. In alles een boeiende en uitdagende ontwikkeling.